Game Lounge expanderar till brittiska och tyska affiliate-marknader genom förvärvet av Interclick

Det stora affiliatenätverket Game Lounge Ltd meddelade i dag att de har skrivit på ett avtal om att köpa de essentiella tillgångarna i affiliateföretaget Interclick Ltd. På så vis kommer den Malta-baserade leverantören av affiliate marketing-tjänster för den skandinaviska nätspelsmarknaden öka sin närvaro på de snabbt växande brittiska och tyska marknaderna.

Game Lounge kommer betala totalt $1,5 miljoner för sitt senaste förvärv. Företaget kommer finansiera transaktionen med kontanter. Interclick förväntas öka Game Lounges årliga intäkter med €1,3 miljoner och dess EBITDA med ungefär €1 miljon. Affiliate marketing-leverantören sade att de förväntar sig avkastning på sina investeringar inom mindre än arton månader.

Interclick har tjänat Storbritanniens och Tysklands marknader i mer än 14 år. Genom förvärvet av företaget kommer Game Lounge integrera fler än 40 domäner och ett stort antal affiliate-konton till sina egna operationer.

Game Lounges VD och grundare, Jonas Cederholm, kommenterade affären med att säga att den kommer accelerera företagets strategi för att expandera utanför de nordiska marknaderna och att de förväntar sig kunna skörda frukterna av sitt senaste förvärv från och med dag ett.

Victor Lerenius, Chief Technology Officer på Game Lounge, påpekade att transaktionen är ett viktigt steg i deras expandering in på de viktiga europeiska marknaderna. Tjänstemannen tillade att domänerna som förvärvats är starka nog för att komplettera deras nordiska märken på ett utmärkt sätt. Som avslut på sitt uttalande sade Lerenius att de förväntar sig snabbare tillväxt överlag, både på kort och lång sikt.

Game Lounge grundades år 2011 av Cederholm och Fredrik Langeland. Företaget siktade på att förändra det nordiska affiliate marketing-landskapet och etablerade sig snabbt som en av ledarna på fältet. Dess portfolio inkluderar finska och svenska affiliate-hemsidor såväl som några från andra nordeuropeiska länder.

Förra året meddelade den svenska speloperatören Cherry AB att de skulle köpa 51% av affiliate-nätverket. Transaktionen skulle resultera i att Game Lounge lanserade två white-label-nätcasinon. Företaget tjänar tio europeiska jurisdiktioner, inklusive Tyskland och Storbritannien, och blickar mot expansion i växande asiatiska marknader, där Japan är en av dessa.

Gällande Game Lounges förvärv av Interclick sade Cherrys VD Fredrik Burvall att det skulle sätta affiliate-nätverket och spelgruppen Cherry i en starkare position inom affiliate-sektorn, särskilt på de brittiska och tyska marknaderna. Vidare sade han att förvärvet helt ligger i linje med företagets expansionsstrategi och att det, bland flera fördelar, även kommer att stärka Cherrys onlineaffärer.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit