Scientific Games utser social casino-enheter till obegränsade dotterbolag

Utvecklaren och leverantören av produkter och tjänster för den land- och nätbaserade internationella spelindustrin, Scientific Games Corp, bekräftade på onsdagen utnämnandet av sitt helägda interaktiva socail gaming-dotterbolag som en obegränsad enhet enligt företagets existerande skuldavtal. Scientific Games vill med detta maximera tillväxten, berättade utvecklaren och leverantören i ett uttalande.

Social gaming har varit en av de snabbast växande avdelningarna inom industrin under de senaste åren. Scientific Games egna affärer inom området rapporterade dubbelsiffrig tillväxt i vart och ett av de tre senaste kvartalen. Under det kvartal som tog slut 30 juni 2016, rapporterade deras social gaming-avdelning en 68% ökning från resultaten som rapporterades för samma period året innan.

Efter utnämnandet av sitt social gaming-dotterbolag, med Phantom EFX, LLC och Dragonplay Ltd som ett par av dessa, kommer Scientific Games nu se över alla tillgängliga möjligheter för att etablera sig själva som ledare inom tillhandahållandet av den här sortens utbud. Företaget sade att IPO, förvärv och samarbeten definitivt kommer vara bland de möjligheterna.

Med den obegränsade beteckningen i effekt kommer Scientific Games social gaming-affärer fortsätta vara ägda till fullo av moderbolagen och kommer fortsätta vakas över av Chief Executive – Interactive Barry Cottle och President – Interactive Jordan Levin.

Scientific Games ordförande och VD Kevin Sheehan kommenterade det senaste kungörandet med att säga att deras investering i tillhandahållandet av innovativa produkter uppenbarligen lönar sig. Tjänstemannen sade vidare att efter tre kvartal av tillväxt i intäkter ansåg de det vara dags att öka på den redan befintliga kraften och se till fler möjligheter att leverera ytterligare värde från de snabbt ökande social gaming-segmenten.

Scientific Games genererade intäkter på $729,2 miljoner under kvartalet som tog slut 30 juni 2016, en ökning med 5% från de $691,5 miljoner som rapporterades under samma period året innan. Särskilt spelintäkter sjönk en aning från $449,7 miljoner, som rapporterade för förra årets kvartal, till $441,9 miljoner för det andra kvartalet av 2016.

Interaktiva intäkter ökade 62% år-till-år till en total av $83,4 miljoner. Den avsevärda tillväxten tillskrevs huvudsakligen den 68% ökningen i intäkter från det interaktiva sociala casino-utbudet. Märken som Jackpot Party Social Casino och det nyligen lanserade Hot Shot Social Casino och Quick Hit Slots har visat sig vara ganska populära bland spelare, sade företaget själva i sin senaste finansrapport.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit