Sverige tar upp lootbox-debatten igen för att hitta nya konsumentskydd

Amerikanska senatorn Josh Hawley introducerade nyligen en proposition för att förbjuda lootboxes (sv. lootlådor) och pay-to-win/P2W (sv. ”betala för att vinna”) i spel som riktar sig mot målgruppen minderåriga, dvs., under 18 år gamla, samt de “där utvecklare mycket väl vet att minderåriga spelar” för att röra om i grytan igen.

Lootboxes-debatten har snabbt blivit uppmärksammad runtom i världen över de senaste åren och många länder har valt att börja undersöka huruvida de är skadliga och vilka möjligheter som finns för att reglera dem. Frågan är huruvida lootboxes anses vara hasardspel eller inte.

Sverige, ett land som anses vara en av de primära spelländerna, har gått med i debatten i och med att landets minister för offentlig förvaltning, Ardalan Shekarabi, har gett svenska Konsumentverket till uppgift att undersöka om lootboxes är en form av hasardspel eller inte så att den svenska regeringen sedan kan reglera så kallade förbrukningsbara virtuella föremål.

Minister Shekarabis syn på lootboxes

I en intervju med lokala TV-kanalen SVT förra veckan så sade ministern Shekarabi att under landets nuvarande spellag så krävs det att, “något står på spel, ett pris, eller någon annan form av turspel” för att det skall definieras som hasardspel.

Förvaltningsministern förklarade sedan att priskravet är det mest omdebatterade beträffande lootboxes och vad de är för något. I de flesta spelreglerade länder världen över så anses ett pris från hasardspel ha “ett verkligt monetärt värde.”

Ministern Shekarabi poängterade att de flesta datorspel inte tillåter en att “ta ut pengar på virtuella föremål genererade av lootboxes,” varav argumentet att det ej är hasardspel då på grund av att de saknar monetärt värde i den riktiga världen.

Samtidigt sa politikern att argumentet har fått kritik på grund av faktumet att virtuella föremål i lootboxes kan bytas inuti spelet eller på begagnade marknader vilket komplicerar det hela. “Möjligheten att byta föremål leder givetvis till tillgång och efterfrågan vilket innebär att det får ett objektivt monetärt värde i verkligheten,” sade ministern Shekarabi i sin senaste intervju med Lexology.

Ministern berättade att hans syn på lootboxes är “mycket nära vad som vanligen relgeras för betalda hasardspel.”

Handelsgruppen säger att de kommer att samarbeta med undersökningen

Dataspelsbranschen i Sverige, som är den svenska intresseorganisationen för spelföretag i Sverige (Swedish Games Industry), har sagt i ett tidigare meddelande om att de kommer att samarbeta med lagstiftare under den kommande utredningen.

Handelsorganet välkomnar förvaltningsministern Shekarabis initiativ och att de är överens om att det finns ett problem med ”konsumentskyddet (istället för spelregleringen som andra har påpekat)” och att de “välkomnar stöd och vägledning för att kunna skydda konsumenterna.”

Dataspelsbranschen berättade också att de har “startat ett vetenskapligt råd som ansvarar över speldesign” som en vidtagande åtgärd för att ta itu med de olika orosmoln som har höjts på grund av loot boxes.

Svenska Konsumentverket har på sig till och med 1:a oktober 2019 att lägga fram sina resultat i utredningen för den svenska regeringen. Även om det är just denna myndighet som har fått till uppdrag med att göra utredningen och inte Spelinspektionen som är den faktiska spelmyndigheten så väntas de två organen att samarbeta nära ihop tillsammans med övriga myndigheter under utredningens gång.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit