Finska polisen och kommunikationsmyndigheten vill slå ned olaglig casinoreklam

Finska TV-kanaler och radiostationer kan tappa sina licenser om det kommer fram att de spelar reklam för illegala casino- och bettingverksamheter

Finlands polisstyrelse och Kommunikationsmyndighet (Traficom) sade förra veckan att de kommer att trappa upp sina insatser för att slå ner olika TV- och radioannonser som berör illegala spelverksamheter.

Enligt finsk lag så är det bara den statligt ägda speloperatören Veikkaus som har tillåtelse att få bedriva och erbjuda speltjänster hos den skandinaviska nationen och således den enda som får göra reklam för sina produkter i finska medier.

Företaget grundades tidigt under 2017 och bestod av tre sammanslagda speloperatörer – hästbettingoperatören Fintoto, Finlands spelmaskinsförbund (Slot Machine Association; RAY), och lottieroperatören Veikkaus. Det finska spelmonopolets verksamhet har lidit i flera år i och med att internationella speloperatörer har lurat bort potentiella kunder från reglerade spelsidor trots de lagar och regler som redan finns på plats.

Lokala nyhetstidningen Yle rapporterade förra veckan att polisstyrlesen och Traficoms dominerande nedtramp inte bara kommer att påverka icke-licensierade speloperatörer utan också TV-kanaler och radiostationer som väljer att spela reklamannonser från dessa illegala speloperatörer. En TV-kanal eller radiostation kan således få sina licenser tillbakadragna av myndigheter om de tas på bar gärning att de har upprepat samma förbjudna handlingar vad gäller marknadsföringen av spelprodukter.

Hälso- och välfärdsinstitutet efterfrågar strängare regler

Nyheterna om samarbetet mellan polisstyrelsen och Traficom att slå ner reklam från otillåtna speloperatörer kom snabbt efter att Finlands Hälso- och välfärdsinstitut – Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) – begärde Veikkaus att anpassa sina marknadsföringsaktiviteter i linje med landets existerande hälsopolitiska kommunikationsstrategier.

Enligt THL så gör inte speloperatörerna inte tillräckligt för skydda spelarna mot associerade effekter av hasardspel utan försöker bara uppmana till spelande i alla sina reklamannonser. Institutet fortsatte genom att säga att casinoreklam bör behandlas på samma sätt som alkohol- och tobaksreklam hanteras, det vill säga, att det skall framgå att produkterna kan orsaka spelberoende hos vissa spelare.

THL sade också Veikkaus borde vidta åtgärder för att begränsa sina egna marknadsföringsaktiviteter. Med en årlig marknadsföringsbudget på 50 € miljoner gör speloperatören till en av Finlands största annonsörer.

Ny studie enligt lagstiftare säger att Veikkaus gör för lite för att skydda casinospelare

Enligt en ny undersökning från flera av landets olika Hälsomyndigheter, från finska förebyggande hasardspelsgruppen Peliklinikka, och från Helsingfors universitet i Finland, vilket även var institutet som ledde undersökningen, så har det visat sig att vissa spelrelaterade problem har förvärrats över de senaste åren.

Undersökningens resultat visade på att antalet människor som visar på svåra spelvanor har ökat trots att antalet problematiska spelare har minskat. Detta är över en studieperiod på två senaste åren. En av orsakerna bakom trenden är faktumet att fler spelare föredrar att spela casinospel på nätet istället för att besöka olika sociala platser som erbjuder detta som exempelvis supermarkets, klubbar, barer, och fysiska casinon, där de kan spela på reglerade spelmaskiner.

Tidigare i år startades en namninsamling av landets invånvare som uppmanar Veikkaus att ta bort sina spelmaskiner från mataffärer och bensinmackar. THL har också nått ut till speloperatören med liknande uppmaning.

Veikkaus tar sitt onlinespel till nästa nivå

Trots att det fortfarande är okänt huruvida Veikkaus kommre att göra något över den växande oron runt sina spelmaskiner eller så har företaget avslöjat att de tänker omorganisera sin verksamhet genom att minska antalet spelbord som de har runtom i Finlands många restauranger och istället fokusera på att förbättra sin digitala speldel. Draget kommer som en del av Veikkaus strategi att presentera lokala spelare med en konkurrensstark produkt som kommer att locka bort dem från otillåtna internationella speloperatörer.

Företaget har sagt att de planerar att investera mellan 4 € miljoner och 8 € miljoner i att lägga till nya casinospel på nätet och för att förnya sin nätbaserade casinoverksamhet. Som en del av omorganiseringen så spikade Veikkaus avtal med spelleverantörerna NetEnt och Yggdrasil Gaming. Speloperatören kommer att börja erbjuda spel från dessa spelleverantörer under de kommande månaderna.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit