Pariplay startar samarbete med Svenska Spel Sport & Casino för att expandera i Sverige

Pariplay kommer att kliva in på Sveriges nyreglerade spelmarknad tack vare det nya partnerskapet med Svenska Spels andra digitala arm

Det spelteknologiska bolaget Pariplay meddelade under tisdagen att hela deras digitala bibliotek av casinospel kommer att gå live hos Svenska Spel Sport & Casino vilket är Sveriges statligt ägda casino på nätet vilket tidigare hade monopol på hasardspel i landet.

Affären låter också Svenska Spel lägga till Pairplays senaste släpp – Lucky Vegas, vilket leverantören debuterar idag. Svenska Spels nätcasino kommer att bli den exklusiva leverantören av spelet under två veckor vilket är tills 11:e juni 2019.

Nyheterna om Pairplays svenska affär kom kort efter företagets meddelande om att de har gjort fler avtryck på de reglerade spelmarknaderna i bland annat Italien och Bulgarien. Företaget fick även nyligen en spellicens från den rumänska spelmyndigheten vilket låter företaget lansera sina titlar på den lokala marknaden där. Dessutom tänker Pairplay ta stegen som krävs för att komma in på spelmarknader i Danmark, Portugal och Spanien med.

Förstärker närvaron i Sverige

Chefen för kommersiella och markandsföringsmässiga affärer, Richard Mintz, på Pairplay, har sagt i kommentarer att deras partnerskap med Svenska Spel Sport & Casino kommer hjälpa dem att få en bättre närvaro i regionen och att “det visar vår drift på att tänka framåt med innovationer.” Avtalet är också till som ett kunna nå de strategiska målen för 2019 vilket inkluderar att, “fortsätta samarbetet med ledande operatörer i världens största reglerade spelmarknader.”

Jonas Nygren, VP på Casino hos Svenska Spel Sport & Casino, tillade att, “i och med våra fina framgångar på många andra reglerade spelmarknader så känner vi att Pairplays breda utbud av olika spel kommer att komplettera vårt redan existerande spelutbud” och förse svenska spelare med “ännu mer spännande speluppelvelser.”

Svenska Spels marknadsledarskap

Sverige organiserade om sin spelmarknad den 1:a januari 2019 som tillåter internationella spelbolag att få komma in på den svenska spelmarknader med sina speltjänster om de har ansökt en spellicens först för att kunna få vara delaktig på den reglerade marknaden vilket de hämtar via spelmyndigheten Spelinspektionen. Runt 70 speloperatörer har hittills fått godkända spellicenser och myndigheten ser att fler troligen kommer att tillkomma inom en snar framtid.

För att göra anspråk på fler marknadsandelar så lanserade Svenska Spel sin digitala verksamhet Svenska Spel Sport & Casino den 1:a januari i år. Märket blev snabbt en av ledarna på den lokala spelmarknaden tack vare företagets redan stora kundbas sedan statligt monopolägt spelbolag.

I sin första kvartalsrapport så meddelade Svenska Spel att dess digitala affärsverksamhet hade ökat med 14% årligen sedan lanseringen av sin verksamhet Sport & Casino och att mobilförsäljningen ökade mer än 21% under bara de tre första månaderna 2019.

Svenska Spel kom snabbt i kapp sina kommersiella konkurrenter och fick även kritik från dessa. Tidigare i år så hade Branschföreningen för Onlinespel (BOS) som representerar fler än 20 internationella speloperatörer med spellicenser i Sverige skickat in ett klagomål till svenska Konkurrensverket där det argumenterades att Svenska Spel har felaktigt utnyttjat sitt lotterimonopol för att uppmuntra kunder att också prova deras nätcasino- och sportsbettingprodukter.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit