Nätcasino PlayOJO stoppar sin svenska TV-reklam

Speloperatören PlayOJO har sett över sin casinoreklam och minskat sina marknadsföringsaktiviteter i Sverige för att skydda minderåriga i landets population från att råka utsätta dem för deras produkter och således riskerna associerade med hasardspel.

Det blev känt idag att det SkillOnNet-drivnas TV-reklam för casinospel inte längre kommer att sändas mellan 16:00-19:00 svensk tid. PlayOJO klev först in på den svenska spelmarknaden första kvartalet av 2018. Sedan fick den en ny spellicens i och med den nya spellagen från Spelinspektionen för att de skulle kunna fortsätta bedriva sin verksamhet med den nya spellagen som trädde i kraft 1:a januari 2019.

Enligt marknadsundersökningsföretaget Sifo så spenderade PlayOJO runt 31 miljoner svenska kronor på TV-reklam mellan januari och april vilket var 6,6% mer jämfört med samma period från 2018. Nyhetstidningen Dagens Media rapporterade idag om data från MMS att nätcasinots casinoreklam började sändas mellan 16:00-19:00 vilket motsvarade hela 21% av all aktiv TV-reklam som sändes.

Andra speloperatörer lär följa dem

En kommentar vid dagens uttalande så sade chefen på SkillOnNet, Costas Alexandrou att “de siktar på att se över sin marknadasföring och gör allt de kan i sin makt för att minska den potentiella exponeringen mot underåriga spelare.”

Alexandrou fortsatte med att säga att “PlayOJO har varit pionjärer i rättvist casinospelande på nätet – vi var de första att erbjuda omsättningsfria krav – och detta gjorde vår position på marknaden starkare.”

Chefen uppmanade också andra speloperatörer att se över sina marknadsföringsstrategier och sändningstider i Sverige för om de “verkligen bryr sig om ansvarsfullt spelande så hade de gjort detta redan” och för att minska exponeringen som den minderåriga TV-publiken utsätts för av hasardspelsprodukter.

Nyheterna om att PlayOJO kommer att se över sina marknadsföringsaktiviteter i Sverige kom kort efter att den svenska regeringen meddelat att de kommer att utreda huruvida hasardspelsprodukter som marknadsförs i landet behöver begränsas eller till och med förbjudas helt och hållet. Förvaltningsministern Ardalan Shekarabi har beställt utredningen och detta skulle kunna leda till att tonvis med hasardspelsrelaterad reklam stängs ned.

PlayOJO är inte den enda speloperatören som dragit ned på sin reklam i Sverige. Tidigare i år så beslutade Svenska Spel, landets eget nätcasino numera, att de skulle upphöra med sin reklam av nätcasinoprodukter över alla mediekanaler, inklusive TV, internet, och i tidningar, för att skydda sina kunder. Svenska Spel lanserade sin nätcasinoavdelning tidigare i år för att ta del av om den nya spellagen som började gälla samma år och för att kunna roffa åt sig marknadsandelar på den nya spelmarknaden.

De tio största hasardspelsannonsörerna spenderar 1,4 miljarder svenska kronor

Enligt statistik från Sifo om marknadsföringsaktiviteter i landet så spenderar de tio största hasardspelsannonsörerna i Sverige sammanlagt dryga 1,4 miljarder svenska kronor på casinoreklam i alla tillgängliga kommunikationskanaler under första kvartalet på 2019. Dessa data visar på en 40% ökning från samma period under 2018.

Svenska spelgruppen Cherry var den största annonsören under de tre första månaderna till och med 31:a mars som då hade investerat totalt 317 miljoner svenska kronor, 5,3% ökning från tidigare år. Därefter kom Kindred med 313 miljoner kronor investering med 38,5% ökning från tidigare period. Till sist har vi Svenska Spel med 217 miljoner kronor i totala reklaminvesteringar, en ökning på hela 133,7% från tidigare år.

De fem största reklaminvesterarna inkluderar Global Gaming Malta med totalt 101 miljoner kronor, en 6,4% ökning, och ATG Trav O Galopp med 93 miljoner kronor, alltså en ökning på 25,3% från förra året.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit