LeoVegas får tummen upp för spanskt nätcasino – kliver in på bettingmarknaden

LeoVegas har fått en spellicens att få lansera ett nätcasino och sportsbettingtjänster i Spanien. Företaget sade att de kommer att lansera sin spanska webbsida inom mycket kort.

Den nya spellicensen kommer som en del av speloperatörens strategi att expandera sin närvaro på flera reglerade spelmarknader inklusive marknader som fortfarande håller på att relgeras. Förutom sin spanska spellicens så har LeoVegas också spellicenser från spelmyndigheter i bland annat Storbritannien, Danmark, Italien, Sverige, Irland, och tyska delstaten Schleswig-Holstein.

LeoVegas fått tillstånd att erbjuda både nätcasino och sportsbetting på nätet från den spanska spelmyndigheten Dirección General de Ordenación del Juego.

En kommentar om deras insteg på spanska marknaden så sade LeoVegas chef Gustaf Hogman att de välkomnar Spanien som deras 7:e lokala relgerade spelmarknad och de har ambitioner att “ta den mobila positionen för att kunna erbjuda den utlimata spelupplevelsen” vilket blir deras senaste marknad att kliva in på.

LeoVegas avslöjade först sin spanska licensansökan under december 2018. Då menade företaget på att den snabba tillväxten på lokala marknaden var en av deras orsaker att de ville komma in i Spanien.

Enligt färska siffror släppta från den lokala spelmyndigheten så växte den spanska nätcasinomarknaden med hela 20 % under årets första kvartal. Betting står för den större delen av intäkterna. Reglerad sportsbetting på nätet drog in intäkter på runt 100,8 € miljoner (hela 26 % från föregående år) under de tre första månaderna fram till och med 31:a mars 2019 medan casinodelen visade på 20 % årlig ökning upp till hela 67,1 € miljoner.

Ytterligare expandering

LeoVegas kommande spanska entré visar speloperatörens första steg i sin långa strategi att expandera över flera spansktalande spelmarknader. Företagets chef sade i ett uttalande att de redan har genomfört tester i Peru och Chile.

LeoVegas gick in på en annan marknad tidigare i år. Företaget var bladn de som fick spellicenser från svenska spelmyndigheten för att kunna erbjuda sina spel på den nyligen liberaliserade spelmarknaden i Sverige som ligger i Skandinavien.

LeoVegas chef sade i en intervju med iGaming Business förra året att företaget har också fokuserat noga på utvecklingarna på den amerikanska sportsbettingmarknaden också. Den banbrytande förändringen i amerikanska lagar var när Högsta domstolen där gjorde det lagligt för sportsbetting runtom i flera delstater i landet.

Hagman sade förra året att de har haft USA på deras radar då det är en marknad med enorm potential. Men chefen sade också att det finns många faktorer att ha i åtanke här innan de börjar expandera in på den amerikanska marknaden.

Nu så har LeoVegas säkrat sitt inträde in på den spanska marknaden och det är bara de första stegen att också komma in på den latinamerikanska marknaden i helhet. Företaget kommer att troligen genomföra fler affärer och licensansökningar för att utforska den lukrativa spansktalande regionen.

Med huvudsäte på Malta och med teknologiska utvecklingar i Sverige så är LeoVEgas några av de främsta mobildrivna speloperatörerna i hela iGaming-världen. Speloperatören erbjuder nätcasino, live casino, sportsbetting – allt via mobila enheter som så önskas. Detta sker via sina globala varumärken LeoVegas och Royal Panda samt några lokala brittiska varumärken.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit