GiG får licens för affiliatemarknadsföring i Rumänien

Spelbolaget Gaming Innovation Group (GiG) meddelade idag att de hade fått en spellicens från rumänska spelmyndigheten där de då får erbjuda affiliatemarknadsföringstjänster i landet.

Nyheterna om GiG:s rumänska expansion kom kort efter att det blev kätn att företaget hade fått tillstånd att kliva in på den spanska betting- och spelmarknaden för ett tag sedant.

Enligt ett pressmeddelande släppt idag på officiella webbplatsen hos spelgruppen så sades det att de hade fått en Class II-licens av rumänska spelmyndigheten vid namn Oficiul National Pentru Jocuri de Noroc (ONJN). ONJN-licensen innebär att företaget nu får hänvisa trafik till sportsbetting- och nätcasinooperatörer som har tillstånd att förse sina tjänster i Rumänien.

GiG kommer att kliva in på den rumänska affiliatemarknadsföringsmarknaden tillsammans med sin Media Services-verksamhet som driver olika mediatillgångar, publicera och betala medialag inom spelgruppen. Företaget sade också i dagens pressmeddelande att den nya mottagna licensen kommer att låta dem att “dra fördel med sin egen teknologi och kunnande” för att kunna fullfölja sin upplagda strategi när de skall introducera nya produkter och tjänster på de reglerade marknaderna.

Den rumänska spelmarknaden väntas vara värd 1,3 € miljarder i årliga intäkter enligt data släppta av H2 Gambling Capital. Nätspelande beräknas utgöra 19 % av hela marknaden. Experter tror att den reglerade digitala sektorn kommer att växa rejält de kommande fem åren och då utgöra 30 % av hela landets marknad runt 2024.

Expandering över flera reglerade spelmarknader

En kommentar om inträdet på den rumänska marknaden så sade chefen på GiG, Richard Brown, idag att de är glada över att få kunna utöka vingar “genom att kunna hänvisa slutanvändare till rumänska speloperatörer” och att de kommer att kunna nyttja alla marknadsföringskanaler tillgängliga, både inom sportsbetting och casinospel på nätet nd that they will be able to utilize the full range of marketing channels ava.

Som tidigare nämnt så kom nyheterna om GiG:s framfart på den rumänska affiliatemarknadsföringsmarknaden bara några dagar efter att företaget meddelat om att de kommer att expandera på den spanska nätcasinomarknaden via spellicenser från den lokala spelmyndigheten DGOJ.

Spelgruppen sade tidigare i veckan att de planerar att komma in i Spanien med ett av sina flaggskeppsvarumärken – Rizk. GiG har fått tillstådn att erbjuda både sportsbetting och casinospel på nätet. Företaget avslöjade också att det planerar att lansera sin spanska verksamhet någon gång under fjärde kvartalet i år och att de kommer att skala upp sin verksamhet under första kvartalet 2020.

GiG kommer att kunna erbjuda B2B-tjänster till lokala speloperatörer också då företagets spanska spellicenser visar på en mycket viktig milstolpe i deras strategi att etablera sig själv som en ledare på flera reglerade spelmarknader med sina B2C-varumärken, samtidigt som de globalt expanderar sina B2B-verksamheter via stora distributionsaffärer.

Förutom de nyligen erhållna spanska och rumänska spellicenserna så har GiG redan spellicenser från spelmyndigheter i länder som Malta, Storbritannien, Sverige, Lettland, och i tyska delstaten Schleswig-Holstein.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit