Finska monopolcasinot drar tillbaka kontroversiell reklam efter massprotest

Veikkaus, Finlands monopolcasino har hamnat i blåsväder över nyligen kontroversiella reklamfilmer där terapeuter rekommenderar casinospelare att unna sig med sina spelvanor. Detta rapporterar den lokala nyhetstidningen Yle.

Spelbolaget sade under tisdagen att de har beslutat att tillfälligt dra tillbaka reklamfilmerna som gick på kommersiella radiokanaler på grund av massprotester som följdes kort därpå.

De mycket ifrågasatta reklamfilmerna har karaktärer som frågar en terapeut om de ska fortsätta spela eller inte. Terapeuten säger då till dem att deras spelsug är acceptabla och att de borde unna sig med sina spelvanor genom att besöka travbanan eller spelsajten Veikkaus.

Radiokampanjen var tänkt att sändas under denna årliga kungliga trav där en travmästare skulle krönas. Evenemanget slutar denna kommande söndag.

Veikkaus beslutar att lägga reklamen på hyllan

Veikkaus kontroversiella kampanj fick massprotester på grund av dess implikationer. Detta ledde till att operatören sade i ett meddelande denna tisdag att de kommer att dra tillbaka reklamen tillfälligt. Chefen på Veikkaus, Olli Sarekoski, förklarade att annonserna kommer att ej sändas fram till och med slutet på september.

Sarekoski fortsatte med att säga att de har gjort ett stort misstag och att “vissa annonser inte har fullföljt marknadsföringsprinciperna som företaget har tagit fram.”

Veikkaus har börjat en utredning i ämnet och säger att de kommer att granska sina marknadsföringspolicys noga och implementera nödvändiga förändringar för att förhindra framtida problem med sina reklamkampanjer.

Under finska spellagar så är det bara Veikkaus som vara speloperatör i Finland som får erbjuda hasardspelstjänster i landet. Monopolcasinot bildades 2017 när en fusion av landets spelmaskinoperatör RAY, lotterioperatör Veikkaus, och trav- & galoppoperatör Fintoto.

Veikkaus är också den enda speloperatören som får annonsera reklam över alla finska medier. Enligt nationens egen spelmyndighet som ser över den lokala spelindustrin så borde Veikkaus reklam inte fokusera på att öka operatörens intäkter utan vara en kanal för sina produkter. Med andra ord så bör finska spelare uppmuntras att välja Veikkaus istället för internationella spelsidor och bettingsidor.

Nedslag på illegal casinoreklam

Tidigare i år så började Finlands nationella polisstyrelse och nationens transport- och kommunikationsmyndighet att ta ytterligare steg för att slå ned på TV- och radioreklam från icke-tillåtna speloperatörer.

De två myndigheterna säger att deras nedslag inte bara kommer att påverka icke-licensierade speloperatörer utan också de TV- och radiokanaler som tillåter att reklam från dessa illegala speloperatörer att få sändas på deras kanaler då de bryter mot spellagarna i landet och de (TV- & radiokanalerna) kan således få sina sändningslicenser tillbakadragna om de begår samma brott igen.

Den finska Hälsomyndigheten, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), sade tidigare i år att Veikkaus borde göra reklam på ett sätt som är i linje med hälsokommunikationspolicy och att de borde begränsa mängden reklam som de utför. Årlig marknadsföringsbudget på 50 € miljoner gör Veikkaus till en av Finlands största annonsörer.

Enligt finska Hälsomyndigheten så bör de regler som omger Finlands marknadsföringstillstånd om casinoreklam ses över för att det skall följa samma mall och tankesätt som när alkohol och tobak marknadsför, det vill säga, att de bär stor risk på att skapa skadliga beroenden hos brukarna.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit