Gaming Realms skriver på Slingo-licensavtal med Betsson

Idag meddelade spelutvecklaren av det allra första mobilanpassade nätcasinot inom iGaming industrin Gaming Realms att de hade skrivit på ett licensavtal med svenska speloperatören Betsson för sitt Slingo-spelutbud.

I villkoren i distributionsavtalet så kommer Betsson att rulla ut Gaming Realms Slingo-spel i sitt nätverk av internationella märken.

Betsson har spellicenser i hela 12 olika relgerade europeiska spelmarknader i sitt varumärkesnätverk vilket inkluderar flaggskeppet Betsson såväl som andra verksamheter som Betsafe, NordicBet, CasinoEuro, och Europebet, bland annat.

Gaming Realms sade idag att genom sitt nyligen påskrivna avtal med den stora svenska operatören så kommer de nu att kunna expandera internationellt och få ett bättre fotfäste i Storbritannien och på de skandinaviska spelmarknaderna.

Gaming Realms kommer också att kunna distribuera sina Slingo-spel över Betssons olika varumärken via sin senaste speldistributionspartner Relax Gaming. De två företagen meddelade sitt partnerskap nu i juni. I det avtalet framgår det att Relax Gaming har lagt till Gaming Realms Slingo-spelutbud och tillgängliggjort det över sitt B2B-nätverk som består av kunder samt spelkunder. Affären täcker Gaming Realms Slingo-speltitlar som Deal or No Deal Slingo, Rainbow Riches Slingo, och Monopoly Slingo.

Internationell expansion

Då Betsson förser sina tjänster på flera olika marknader så kommer Gaming Realms att få tillgång till en bredare och större kunddatabas. En kommentar om deras licensavtal med speloperatören så sade chefen hos Gaming Realms Patrick Southon att det “inte bara kommer att ta sina Slingo-spel till ny spelpublik internationellt talat” utan även “förstärka deras redan existerande närvaro i Storbritannien och i Skandinavien där det finns en stor aptitlust för mobilt casinospelande.”

Gaming Realms aktier ökade upp till 6,4 procent från tidigare 3,9 % bara några timmar efter att nyheterna om det nya licensavtalet med Betsson nådde allmänheten.

Vad gäller den svenska speloperatören så är detta deras andra stora påskrivna affär de senaste veckorna. Sent förra månaden så meddelade operatören om att de påbörjat ett samarbete med Gaming Innovation Group (GiG) för att dra nytta av deras efterlevnadsprodukt vid namn GiG Comply.

Affären hjälper Betsson att förstärka sin kontroll över tredjeparter som marknadsför åt dem samt skydda sina varumärken från att marknadsföras på förbjudna webbsidor. Åtgärden kommer i takt med ökat tryck från olika spelmyndigheter som pekat på speloperatörers marknadsföringsaktiviteter som pågått på flera platser runtom i Europa inklusive i Storbritannien och Sverige sedan i början på i år inom nätcasinospelmarknaden.

Om deras partnerskap med GiG sade chefen på Betsson Ronni Hartvig att GiG Comply-verktyg kommer att “förstärka Betsson Groups redan existerande efterlevnadsprocesser” och att det kommer att hjälpa operatören “i att garantera aktiviteter och marknadsföring för affiliatepartners på ett hållbart och följsamt sätt.”

Det var förra månaden som Betsson meddelade att de kikat på att expandera över olika reglerade och snart reglerade spelmarknader för att kunna förbereda sig på de starka motvindarna kommandes från Sverige vilket har påverkat deras intäkter under andra kvartalet i år.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit