Belgiska speloperatörer föreslår volontära reklamgränser

Fem stora belgiska speloperatörer har frivilligt gått med på att sluta marknadsföra sina produkter i och med att den belgiska regeringen har beordrat deras nationella lotteri att göra detsamma rapporterade den lokala nyhetstidningen De Tijd under helgen som var.

De fem speloperatörerna är alla medlemmar i så kallade Belgian Association of Gaming Operators (BAGO) vilket är det belgiska samfundet för speloperatörer och dessa har blivit kontaktade av belgiska justitieministern Koen Geens med ett förslag om att sluta marknadsföra sina produkter och tjänster på radio, TV och i skrift såväl som affischer utmohus från och med 1:a januari 2020.

De fem operatörernas förslag kom bara några månader efter att Belgien introducerat nya regler som begränsar hur mycket och när reklam kan visas för casinospelande över nätet vilket påverkar alla licensierade nätcasinon och sportsbettingoperatörer i hela landet.

De fem BAGO-medlemmarna som uppmanar till ytterligare begränsningar inom spelsektorn för hasardspel är Golden Palace Casino, Ardent Group, Napoleon Games, Betfirst, och Kindred Group’s Unibet. Enligt BAGO’s officiella webbplats så representerar de fem operatörerna näramre 70 % av Belgiens privata spelsektor vilket genererar årligen över 1 € miljard i intäkter.

Förslag från BAGO

De fem operatörerna har sagt att de vill minska mängden av deras reklam i Belgien som en goodwill-gest och hoppas på att på så vis släcka en del av kritiken som de fått i flera år nu. Spelbolagen hamnde i blåsväder över all reklam som de visade upp under fjolårets FIFA World Cup.

De fem BAGO-medlemmarna sade till ministrarna i landet att de är redo upphöra med reklam av sina produkter på TV, radio, i massmedier, och på affischer och övriga offentliga platser från och med 1:a januari 2020.

En kommentar om deras förslag så sade chefen på Ardent Group CEO Emmanuel Mewissen att de är “medvetna om den överdrivna mängden av spelreklam som pågått de senaste åren” och att med sitt senaste initiativ vill komma tillbaka till det som “en gång var lagom.”

Men förslaget från BAGO kommer med ett viktigt villkor. De fem medlemmarna i förbundet vill att nationella lotteriet i landet skall följa samma reklamregler och policies som de själva följer.

Det nationella lotteriet i Belgien följer för närvarande inte reglerna som gäller för den privata sektorn. BAGO’s fem medlemmar tycker att lotteriet borde följa dem för att begränsa reklam då de enligt dem själva så finns det en liten skillnad mellan deras produkter och de som lotteriet erbjuder och att det är “ju också ett spel med fokus på att vinna med hjälp av tur och inte skicklighet.”

Spelreklam på nätet ingår ej i förslaget från BAGO

Förslaget från BAGO innebär att internet inte får användas som en kanal för reklam bland medlemmarna i gruppen då de är redo att upphöra med att göra reklam för sina produkter och tjänster på nätet så att säga.

Mewissen sade att “ett reklamstopp på nätet är omöjligt, för då kommer den illegala sektorn att konkurrera ut oss.” Casinochefen fortsatte med att berätta att omorganiseringen av den belgiska spelmarknaden som började 2010 hade till mål att hämma den illegala spelsektorn genom att låta lokalt licensierade operatörer med tillräcklig frihet att kunna göra reklam för sina produkter och tjänster.

Dessutom får alla BAGO-medlemmar inte avbryta sina sponsoravtal med fotbollsklubbarna. Alla fem operatörer sponsrar för närvarande nio av landets bästa fotbollsklubbar.

Konsultering för de nya reglerna

Som nämnt tidigare så rullade Belgien ut nya och mer strikta regler för spelreklam på nätet från och med 1:a juni. De nya reglerna förbjuder spelbolag att göra reklam för casinospel som spelas via nätet i TV-reklam bland annat.

Reklam för sportsbetting är inte längre tillåtet att sändas under livesändningar av sportevenemang. Dessa annonser får däremot sändas före och efter själva evenemangen. Sportsbettingprodukter är också förbjudet att göra reklam femton minuter innan eller efter program som visats för barn och ungdomar.

Speloperatörerna får inte heller göra reklam för bonusrebjudanden någon annanstans än på deras officiella webbplatser vilket också är nytt enligt de nylanserade reglerna.

Den belgiska spelkommissionen lanserade förra månaden en konsultering för reklamgränser där operatörerna fick frågor om vad de tycker är utmaningar som de möter just nu. De kan skicka in sina kommentarer och förslag till spelmyndigheten nu till och med den 4:e oktober 2019 vilket är nu på fredag.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit