Konsumentverket stämmer Karamba Casino över bonusregelbrott

Spelgruppen Aspire Global sade under tisdagen att de håller på att bekämpa en stämning som de fått mot en av sina casinovarumärken i Sverige av självaste svenska Konsumentverket (Konsumentombudsmannen, KO) med anklagelser om bonusregelbrott inom nya spellagen i Sverige som trädde i kraft i år.

Konsumentverket sade under tisdagen att de stämmer Aspire Global dotterbolag AG Communications och dess nätcasino Karamba över ett bonserbjudande som praktiskt taget “tvingar” spelarna att satsa summor som är för stora för att sedan kunna hämta den lovande bonusen och en viss mängd free spins.

KO tar upp en reklamannons från Karamba som lovar spelarna en 2000 kr bonus och 100 free spins men erbjudandet kräver att spelaren omsätter det mottagna bonusbeloppet gånger 35 inom 21 dagar för att kunna få bonusen efteråt. Dessutom har de bara 24 timmar på sig att nyttja sina 100 free spins.

I ett meddelande förklaras skälet bakom beslutet att stämma casinoägaren bakom Karamba där KO sade att speloperatörens reklam innehåller information om restriktioner och bonusregler som är så liten att inga kunder kunde läsa den.

I annonsen från Karamba framgick inte heller ett meddelande om att alla under 18 år ej får delta i kampanejn eller andra relaterade spelaktiviteter. KO fortsatte med att säga att reklam som inte innehåller varningsmeddelanden om att hasardspel kan vara skadligt och mycket beroendeframkallande och saknade även information om stödorganisationer för problematiska spelare som exempelvis Stödlinjen.

Bonusreglerna som spelsidan brutit mot

Enligt Sveriges nya spellag så måste speloperatörerna behandla sina kunder på ett sätt där de bara erbjuder sina bonusar en gång när de skapar ett nytt konto och detta gäller även bara per personnummer. Spelmyndigheten har flera gånger, sedan lagen började gälla i år den 1:a januari 2019, upptäckt att vissa operatörer har brutit mot dessa bonusregler och då har de behövt bestraffa dessa speloperatörer för det.

KO sade i sitt meddelande att de anser att Karamba har brutit mot Sveriges bonusregler. Enligt Pär Magnusson, processrådgivare vid KO, sade att nätcasinoverksamheten “lockar till sig spelare med lockbeten som i verkligheten du aldrig kommer att kunna få ta del av utan att först spela enorma summor med dem först.”

Konsumentverket sade även att förutom spellagen så har Karamba också brutit mot Sveriges marknadsföringarlagar samt spelindustrins egna riktlinjer såväl som rekommendationer utfärdade av Europakommissionen.

KO stämmer Aspire Global och deras varumärke Karamba och vill att domstolar skall ge en klarare definition över “vad som innebär med lagom marknadsföring i förhållande till bonuserbjudanden som ingår i dem.”

En kommentar om deras rättsliga problem så sade chefen på Aspire Global Tsachi Maimon att de överklagar påståendet om att deras bonuserbjudanden inte är marknadsfört på ett lagom sätt enligt spellagen och att de “är kritiska över att ha valts ut av KO.”

Maimon tillade att Aspire Global kommer “vägra acceptera KO:s tolkning av lagen” om detta skulle nå domstolen i framtiden.

Aspire Global, via sitt dotterbolag AG Communications, fick en spellicens av Spelinspektionen under december 2018. Tidigare i år så bötfällde spelmyndigheten Karamba 3 miljoner kronor i böter för att inte ha lyckats förhindra självexkluderade spelare från att kunna spela på deras casinon på nätet.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit