Veikkaus stänger ned nästan hälften av sina spelmaskiner efter kritik

Finlands spelmonopol Veikkaus har avslöjat planer om att nästan halvera sina fysiska spelmaskiner vid kiosker, mataffärer och bensinmackar de kommande fem åren efter kritikstorm mot deras svaga sociala ansvarstagande.

Veikkaus bedriver för närvarande 18 500 spelmaskiner runtom i Finland. Företagsledningen sade under en presskonferens att de planerar att ta bort närmare 3500 spelmaskiner nästa år och ytterligare 4500 spelmaskiner året därpå under de kommande fem åren. Då har de runt 10 500 spelmaskiner kvar efter den peridoen.

Veikkaus sade idag att operatören kommre att implementera identitetskrav på alla spelmaskiner tills 2021 vilket är ett år tidigare än väntat. Tekniken låter spelarna att stänga av sig själva från onlinespel och fysiska spelmaskiner permanent om de vill.

Chefen Veikkaus Olli Sarekoski sade idag att den obligatoriska identifieringen kommer att rullas ut på speloperatörens andra produkter dock inte skraplotter, fram tills 2023. Chefen sade även att detta kommer att minska Veikkaus årliga vinst med 150-200 € miljoner.

Speloperatören avslöjade nyligen planer att rminska antalet spelmaskiner runt om i Finland mellan 3000 till 15 500.

Marknadsföringsrenovering

Veikkaus ledning sade också idag att spelbolaget kommer att renovera sina marknadsaktiviteter och göra nödvändiga ändringar som behövs för att främja sina produkter på ett socialt ansvarsfullt vis.

Ändringarna i Veikkaus marknadsavdelning kommer efter en kritikstorm om att spelmonopolet denna sommar körde kontroversiell radioreklam som innehöll vanliga spelare som fick råd av en terapeut att fortsätta med sina spelvanor genom att besöka travbanan och att spela på Veikkaus webbplats.

Speloperatören drog tillbaka reklamannonsen och lovade att introducera radikala förändringar i sina marknadsföringsstrategier. Marknadsföringschefen vid Veikkaus Veera Vähävirta sade idag att renoveringen kommer att inkludera alla aspekter av företagets marknadsföring, allt från innehåll och mängden reklam som genomförs såväl som bevakning av processen och anamma socialt ansvar.

Det finska spelmonopolet sade dessutom att de har planer att minska antalet mediekanaler som deras produkter kommer att marknadsföras via senare i framtiden.

Veikkaus-chefen sade idag att den statliga operatören har fått starka påtryckningar att behålla sina finansiella framsteg de senaste åren samtidigt som de försöker minska påverkan från digitalisering och internationalisering av spelmarknaden. Som följd av detta har priset för Veikkaus att betala att de inte har kunna minskat de spelrelaterade problemen i Finland utan istället ökat vissa av dessa problem de senaste åren.

Det finska spelmonopolet sade tidigare i år att de kommer att renovera sina digitala spelverksamheter för att möta det växande behovet av onlinespel och bettingprodukter på nätet. Veikkaus har kommit in på stora spelmarknaden på nätet via olika spelleverantörer som lägger till populära speltitlar till deras spelutbud och har även skrivit på spelavtal med SBTech inom sportsbetting där leverantören kommer att driva spelbolagets nya sportsbook på nätet som väntas gå live tidigt 2020.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit