Spansk spelmyndighet stöder förslag om nya marknadsföringsregler för hasardspel

Förslag om nya marknadsföringsregler för markandsföring av hasardspel har fått stöd från den spanska spelmyndigheten rapporterades det om förra veckan. Ändringarna som kommer från det spanska spelförbundet Jdigital väntas träda i kraft i mitten på januari nästa år och kommer att antas av lokalt licensierade speloperatörer.

Under ett möte den 14:e november 2019 så gick Joint Monitoring Committee med på att genomföra ändringar i vilka marknadsföringsregler som gäller när hasardspel marknadsför i Spanien.

Kommittén är en del av den spanska spelmyndigheten – Directorate General for the Regulation of Gambling (DGOJ), och har till uppgift att bevaka hur spel- och sportsbettingtjänster marknadsförs och huruvida DGOJ-liceniserade speloperatörer följer de regelefterlevnadskrav och spellagar som gäller.

Från förra veckans möte sade Joint Monitoring Committee att de implementerade förändringarna i Spaniens spellagar förstärker de nuvarande marknadsföringslagarna i spelbranschen angivet i förknippade spellagar.

Enligt förslag från Jdigital så kommer de uppdaterade ändringarna att gälla reklam via TV, radio och på internet.

DGOJ’s Joint Monitoring Committee sade förra veckan att de nya ändringarna fokuserar på tre olika områden – sanningshalten i spelreklamen, det sociala ansvaret bakom reklamen, och skydda minderåriga från hasardspel.

De föreslagna förändringarna

De föreslagna förändringarna i spellagarna kommer att träda i kraft den 15:e januari 2020. Förändringarna kommer att begränsa välkomstbonusarna till max 200 €.

Dessutom kommer, tack vare de nya reglerna, spelreklam inte få innehålla “aktiva atleter” som gör reklam för casino- och bettingprodukter. Personer under 25 kommer inte att få delta i spelreklam.

Reklamkampanjerna får inte heller använda sig av kändisar som deltar i barnorienterade program eller vars arbete som fokuserar på minderårigas välbefinnande.

All reklam från olika kommunikationskanaler måste ha en förvarning som uppmuntrar spelare att spela ansvarsfullt. Varningsmeddelandet skall informera publiken att det är förbjudet att spela hasardspel om du är under 18 år gammal i Spanien. Vad gäller TV-reklamen så kan de visas längst nere åt höger eller vänster i annonsen eller visas över hela bilden vid slutet av annonsen.

Förändringarna i marknadsföringslagarna gäller liceniserade speloperatörer utfärdade från DGOJ och representerar as Jdigital trots det länge väntade beslutet från spanska regeringen att antingen förbjuda all form av spelreklam eller inte.

Det var sent förra året som spanska lagstiftare visade på att de kanske skulle införa den mycket strikta spellagen. Tidigare i år så sade Spaniens agerande ombudsman, Francisco Fernández Marugán, att regeringen borde anta “den tuffaste lagen mot spelreklam” och förbjuda all spelreklam över alla kommunikationskanaler.

I augusti sade det spanska socialarbetarpartiert (Spanish Socialist Workers Party; PSOE) att de stöder ombudsmannens rekommandationer och att ett Royal Decree-lagförslag bör framföras för att förbjuda all form av spelreklam.

Som väntat så togs meddelandet emot med blandade reaktioner där motståndare varnade om att förbjuden spelreklam skulle öppna upp för svarta speloperatörer med detta som deras främsta vapen för att locka till sig illegala spelkunder. Det återstår att se huruvida regeringen kommer att införa strängare förbud mot spelreklam eller om de kommer utgå från aktieägarnas önskemål istället och deras varningar om hur detta kommer att påverka den legala spelmarknaden.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit