Konsumentverket skäller ut Mr Green och L&L Europe över misslyckat självexkluderingsansvar

Det svenska Konsumentverket och deras Konsumentombudsman (KO) har straffat två lokalt liceniserade speloperatörer i Sverige för att ha skickat ut reklam via flera kommunikationskanaler till självexkluderade kunder.

Konsumentverket sade under tisdagen att de hade varnat Mr Green och Karl Casino om att försöka nå ut till självexkluderade spelare med erbjudanden som kunde lura tillbaka dem till att spela hos deras nätcasinon eller till sportsbetting på sport.

Sverige lanserade tidigare i år ett nationellt självexkluderingsregister som en del av landets omreglerade spelmarknad för casinospel på nätet. Tjänsten Spelpaus låter kunderna att stänga sig ute från alla lokalt licensierade speloperatörer efter egen önskad tid. Detat betyder att de då inte kommer att komma åt några spelsidor som erbjuder casinospel och/eller betting i Sverige.

I spelavtalen som speloperatörerna har med spelmyndigheten Spelinspektionen så får speloperatörer inte skicka ut reklammaterial till kunder som stängt av sig via självexkluderingstjänsten i hopp om att få kunderna att spela igen.

I ett uttalande på sin officiella webbplats uppmanade KO Mr Green och Karl Casino att sluta skicka ut reklammaterial till självexkluderade spelare och varnade dem att upprepningar trots dessa varningar kommre at leda till dryga böter om de bryter mot de svenska spelreglerna igen.

De två spelbolagen fick förelägganden av Konsumentverket och informerades om att de båda kunde få vardera 2 miljoner kronor i böter om de bröt mot reglerna igen.

Brott upptäckna via KO:s utredningar

KO genomförde en utredning i Mr Green’s aktiviteter i Sverige under juli i år. Myndigheten fann att speloperatören som nyligen köpts upp av brittiska vadhållningsbyrån William Hill hade direktkontaktat självexkluderade kunder via e-post och vanlig post.

Företaget skyllde sina brott på problem med deras kunddatabas och e-postplattform. Mr Green sade till KO att de hade åtgärdat problemen och inte längre kommer att kontakta spelare som gått med det nationella självexkluderingsregistret Spelpaus.

Karl Casino, som ägs av Malta-baserade speloperatören L&L Europe undersöktes av Konsumentverket i juni. Som svar på klagomålen från KO genom att ge exempel på flera tillfällen där de skickat ut marknadsföring till självexkluderade spelare.

Första exemplet var när de hade kontaktat två kunder som inte hade försett sina personnummer när de registrerat sig på Karl Casino. Företaget sade att de fixat problemet genom att lägga till en kod som automatiskt filtrerat ut spelarna som inte angav något personnummer.

Vid två andra fall så hade reklam skickats via en tredjepart som samarbetar med operatören. L&L informerade KO att de hade slutat samarbeta med den partnern.

En kommentar om KO:s senaste åtgärder så sade Johanna Nyblom som är processrådgivare vid myndigheten att “lagen är tydlig med detta” och “idén att spelarna som vill ta en paus eller sluta spela ska vara helt skyddade från direkta samtal som uppmuntrar till spelande och från att få reklam på sina mobilenheter eller via e-post.”

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit