NetEnt lanserar speldistributionsplattformen NetEnt Connect för nätcasinon

Svenska spelleverantören NetEnt har förbättrat sina spellösningar för spelindustrin tack vare lanseringen av sin speldistributionsplattform vid namn NetEnt Connect.

NetEnt Connect-plattformen har egna spel från den svenska utveckalren såväl som speltitlar från Red Tiger.

Nyheterna om NetEnt’s speldistributionsplattform kommer några månader efter att företaget köpt upp Red Tiger i en 200 £ miljoner affär. Uppköpet meddelades tidigt september i år där NetEnt sa att affären låter dem dra nytta av Red Tiger’s skalbara teknologi och hjälper dem även att uppfylla sin ambition om att “skapa framtidens casinospelande.”

NetEnt har sagt att deras nya NetEnt Connect-speldistributionsplattform har påbörjat i betastadier vid Casino Room, ett nätcasino som drivs av Ellmount Gaming Ltd. Fler speloperatörer kommer att få använda spelplattformen inom de närmsta veckorna och månaderna.

Speldistributionsplattformen skapades för att dra nytta av NetEnt’s brett täckande integrerade kunddatabaser på en rad olika spelmarknader. Plattformen använder nyttjar även NetEnt’s egen bonus- och gamifieringsmotor, NetEnt Engage, såväl som innehåll från många andra integrerade samarbetspartners i form av spelutvecklare.

Nyligen uppköpta Red Tiger var den första spelleverantören som lanserade sina spel via NetEnt Connect.

Bredare lansering äger rum tidigt 2020

Med betalanseringen av deras nya speldistributionsplattform så kommer NetEnt att kunna validera och bevaka prestandan av NetEnt Connect de kommande veckorna. En bredare lansering är planerad för tidigt 2020 enligt spelleverantörens egna ord.

Speldistributionsplattformen NetEnt Connect kommer att rullas ut på en kundspelmarknad i taget och dess officiella lansering kommer att inkludera innehåll från flera redan integrerade tredjepart samarbetspartners i form av spelleverantörer.

Om deras senaste tillägg av spellösningar sade NetEnt Malta verkställande direktör och produktchefen Henrik Fagerlund att hur snabba de har varit med att lansera Red Tiger innehåll på några av NetEnt’s kunders spelsidor “är ett bevis på vårt hårda arbete och samarbete efter uppköpet” och att det “ser mycket lovande ut för NetEnt Connect som är en viktig del av NetEnt’s framtida strategi.”

Red Tiger’s chef, Gavin Hamilton, tillade att få ta del av NetEnt’s “omfattande och täckande spelmarknader som de har byggt upp” har varit en av deras primära anledningar att samarbeta med dem. Hamilton tillade även att han är mycket glad över det tidigare samarbetet mellan Red Tiger och deras nya moderbolag vilket har lett till att Red Tiger’s spel gått live med NetEnt’s redan existerande kunder utan några som helst problem.

Förutom att främja sin produktportfölj så har NetEnt även varit mycket upptagna med att expandera på andra spelmarknader. Företaget klev in på Pennsylvania’s spelmarknader för casinospel på nätet tidigare i år följt efter sin lansering av Keystone State’s första nätcasinon.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit