Veikkaus, det finska monopolcasinot i Finland, har avtäckt detaljerade planer för 2020 där de kommer att implementera nya rutiner för ansvarsfullt spelande efter kritikstormen mot deras brist på att skydda sårbara kunder från att hamna i farliga och skadliga spelvanor.
Men företaget anmärkte att deras årliga intäkter då kommer att minska med närmare 50 € miljoner på grund av denna implementering i sina nya policies och rutiner.
Veikkaus nya verksamhetsstrategi inkluderar signifikant minskning av antalet spelmaskiner som de har vid kiosker, mataffärer och bensinmackar runtom i Finland. De tänker även implementera en tvångsmässig verifieringsteknik på spelbolagets alla spelnheter vilket kommer att inträffa tidigare än planerat vilket är en del av deras renoverade marknadsföringsstrategi vilket fokuserar mer på att marknadsföra ansvarsfullt spelande.
Det var sent i oktober i år som det finska spelmonopolet avtäckte att de tänkte ta bort närmare 3500 av sina fysiska spelmaskiner under 2020 och ytterligare 4500 under de kommande fem åren. Företaget bedriver för närvarande 18 500 spelmaskiner runtom i landet. Vid slutet av de fem sista åren så kommer de att ha kvar runt 10 500 spelautomater.
Veikkaus avtäckte även tidigare i år att de tänker rulla ut sin speciella obligatoriska identifieringsteknik på alla sina spelmaskiner till och med 2021, vilket är ett år tidigare än tidigare avslöjat.
Tekniken kommer bland annat låta spelarna att stänga ute sig från att spela på maskinerna tillfälligt eller permanent om de så önskar. Veikkaus-chefen Olli Sarekoski sade i oktober att de planerade förändringarna kommer innebära lägre intäkter på närmare 150-200 € miljoner årligen efter implementeringen.
Marknadsföringen får en nyrenovering
Veikkaus lovade att även introducera förändringar för hur produkter marknadsförs genom att göra reklam för ansvarsfullt spelande . Deras marknadsföring får nyrenovering vilket kommer som ett resultat från den massiva kritikstormen från allmänheten under sommaren efter en reklamsnutt på radion som inkluderade regelbunda spelare som uppmuntrades av en terapist att fortsätta med sina spelvanor.
Företaget drog tillbaka sin kritiserade reklamkampanj och avtäckte planer om att dramatiskt renovera sina marknadsföringsisnatser. Det blev senare känt att Veikkaus valt att minska mängden marknadsföringskommunikation vilket kommer att påverka deras reklam i framtiden.
Företaget kommer även förändra hur det rapporterar sina ekonomiska resultat. Den nya rapporteringspolicyn innebär vinster som Veikkaus drar in från spel minus vinsterna utbetalda till kunder.
Speloperatören förklarade att de nya finansrapporterna skulle vara i linje med International Financial Reporting Standard och mycket lika de som svenska och danska motparter använder sig av, dvs., Svenska Spel respektive Danske Spil.
Den nya rapportmallen kommer att visas någon gång under företagets kommande årliga 2019 Annual and Sustainability Report (årliga hållbarhetsrapport), vilket planeras publiceras i februari eller mars 2020.
Tidigare denna månad avslöjade Veikkaus sex nya medlemmar som kommer att ingå i det nya Etikrådsstyrlesen. Panelen med sex medlemmar har till uppgift att överse speloperatörens ledning och hur bra de är på att fullfölja sin sociala ansvarsfulla strategi. Etikrådsstyrelsen väntas lägga extra fokus på etiska implementeringar i spelprodukter som Veikkaus förser och hur dessa marknadsförs till allmänheten.