Ladbrokes och Neds får rekordböter i New South Wales för illegal reklam

Ladbrokes Australia och deras australienska sportsbook Neds har fått rekordböter i New South Wales över illegala reklamaktiviteter.

Det kom fram i veckan att Liquor & Gaming NSW, myndigheten som bevakar statens spelindustri, bötfällt de två sportsbettingverksamheterna med rekordstora beloppet 207 500 A$ över att medborgare fått incitament att spela hasardspel på ett sätt som går emot de rådande lagarna och förordningarna.

Både Ladbrokes Australia och Neds ägs av spelgruppen GVC Holdings. Det sexsiffriga beloppet för de två varumärkena var de största någonsin utfärdade av Liquor & Gaming NSW.

Spelmyndigheten i New South Wales upptäckte under sin utredning av Ladbrokes och Neds att båda dessa hade släppt ett antal reklamfilmer för spel på lokala TV-kanaler och sociala medier som erbjöd bonus spelkuponger åt bettare som öppnat nya konton hos speloperatörerna. En av reklamfilmerna löd: “Sätt in 50 $ och få 250 $ i bonus spelkuponger.”

Reklamfilmen gick på Channel 7 och på Facebook och Instagram under 2018. Ladbrokes kampanj körde fyra reklamfilmer medan Neds kröde två reklamfilmer.

Enligt New South Wales-spellagar så får lokalt licensierade sportsbettingoperatörer inte köra reklamfilmer som inkluderar incitament för bettare att delta eller delvis delta i hasardspelande. Både Ladbrokes och Neds bröt mot reglerna genom att erbjuda bonus spelkuponger åt nya kontoinnehavare.

Bonus spelkuponger gäller endast existerande kunder

Den lokala domstolen i Downing Center beslutade denna vecka att de två sportsbettingvarumärkena hade brutit mot lagarna i New South Wales och ska därmed tilldelas en dryg böter vardera.

Om det senaste utdelade bötesbeloppet sade efterregellevnadschefen vid Liquor & Gaming NSW, Dimitri Argeres, att “incitament är kända att öka risken för spelproblem och dessa reklamfilmer nådde en signifikant andel av befolkningen.”

Han fortsatte med att säga att i New South Wales är bonus spelkuponger begränsade till redan existerande spelkonton, dvs., spelare med redan registrerade konton. De utfärdade bötesbelopen “bör tjäna som en påminnelse för bettingoperatörer att följa de spelreklamregler som gäller under NSW-lagar.”

Ladbrokes och Neds kan överklaga den utdelade bötesbeloppet.

I december fick Kindred Group’s Unibet Australia varumärke hela 25 000 A$ i böter i New South Wales på grund av liknande brott mot spelreklamlagarna.

Speloperatören hamnade på spelmyndighetens radar efter en reklamfilm på The Canberra Times hemsida körts under november 2018 som löd “Sätt in 20 $ och betta med 100 $.” En till reklamfilm fick sportsbettingvarumärket i ytterligare problem med lagen. Denna gick på australienska Unibet hemsida i februari 2019 coh sa “Tjäna 50 $ KONTANT för varje värvad vän!”

Båda reklamfilmerna hade incitament för bettare att öppna nya konton för att kunna delta i hasardspelande på ett sätt som bröt mot delstatens reklamlagar.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.
Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit