Spelbolaget L&L Europe Limited har fått böter i Sverige för att ha skickat ut marknadsföringsmaterial till självexkluderade spelare efter omorganiseringen av den svenska spelmarknaden i det nordiska landet sedan januari 2019.
Den svenska spelmyndigheten, Spelinspektionen, meddelade tidigare i veckan att de har delat ut 600 000 kr i bölter åt L&L Europe på grund av brott mot självexkluderingsreglerna som den lokalt licensierade speloperatören ansvarar över att följa.
L&L Europe är ett Malta-baserat spelbolag som driver flera nätcasinon. Speloperatören fick en licens från Spelinspektionen sent 2018 och kunde då komma in på den nya svenska spelmarkanden som började gälla i början på året därpå.
Förutom Spelinspektionen så har L&L Europe även licenser från spelmyndighterna Malta Gaming Authority och brittiska spelmyndigheten UK Gambling Commission, vilket betyder att deras flera nätcasinon finns tillgängliga hos några av Europas största spelmarknader.
I en utredning om L&L Europe’s aktiviteter efter den nya liberaliserade svenska spelmarknaden så avtäckte Spelinspektionen att företaget hade misslycakts att fullfölja reglerna gällande Sveriges spellag om självexkludering.
Under Sveriges nya spellag så gäller det att alla lokalt licensierade speloperatörer skall ansluta sig till Spelpaus.se, vilket är landetsnationelkla självexkluderingsregister där spelarna kan gå med för att stänga av sig från alla svenska licensierade speloperatörer om de känner att de håller på att hamna i problematiska spelmönster eller bokstavligen talat börja utveckla tydligt spelberoende.
Böter och en varning
Som sagt ovan så fick L&L Europe hela 600 000 kr i böter på grund av sina misslyckanden. Företaget fick även en varning från Spelinspektionen om att framtida lagbrott kan bestraffas i högre grad.
Detta är inte första gången L&L Europe har varit i blåsväder med spelmyndigheten i Sverige över utskickade reklammaterial till självexkluderade spelare.
Förra året tuktade Konsumentverket speloperatören för att ha försökt locka till sig självexkluderade spelare att spela igen genom utskickade reklammaterial till dem visa diverse kommunikationskanaler.
Konsumentverket utfärdade ett föreläggande åt speloperatören och varnade den att den kan få böta upp till 2 miljoner kronor om de skulle bryta mot spellagen i framtiden igen.
Konsumentverket undersökte L&L Europe’s Karl Casino i juni 2019. Efter utredningen uppvisade speloperatören flera exempel på när de hade skickat ut spelreklam till självexkluderade spelare.
Företaget hade exempelvis kontakt två kunder som inte hade försett sina personnummer när de öppnat ett konto hos Karl Casino. Två andra exempel visade på utskickad spelreklam till spelare via entredjepart som är en reklambyrå åt L&L Europe. Speloperatören sa till Konsumentverket att de hade upphört sitt samarbete med den partnern sedan dess.