The Stars Group ersätter BetStars med nytt PokerStars Sports varumärke

Nyheter

Den kanadensiska speljätten The Stars Group har övergett sin snart fem år gamla BetStars sportsbettingvarumärke och ersatt det med sin nya PokerStars Sports verksamhet som en del av deras avtäckta plan att stärka tillväxten hos sitt flaggskeppsvarumärke PokerStars.

Rapporterat från pokernyhetstidningen Poker Industry PRO verkar förändringen ha inträffat för mellan 24-48 timmar sedan och det globalt. Hemsidorna som tjänar spelare i Storbritannien, SPanien, och internationellt hänvisas nu från BetStars till PokerStars Sports spelsidor.

Nätpokerklienter har uppdaterats för att visa loggotypen av den nya PokerStars Sports brand, och The Stars Group’s hemsida har uppdaterats för att innehålla information om det nya varumärket.

Varumärket BetStars gick live sent 2015 och utgör The Stars Group’s (då Amaya) första inkliv i sportsbetting. Den kanadensiska spelgruppen lanserade gradvis sin verksamhet på alla sina hvuudmarknader, inklusive Storbritannien, Spanien och Italien, för att sprida sitt varumärke och stärka sin position på den mycket konkurrenskraftiga sportsbettingmarknaden online.

Nyheterna om The Stars Group’s planer att pensionera BetStars varumärket dök först upp förra sommaren när chefen Rafi Ashkenazi sade under företagets andra kvartals telefonmöte för 2019:s intäkter att de skulle “fortsätta med två huvudsakliga varumärken”, dessa då PokerStars och Sky Betting and Gaming, vilket The Stars Group köpte upp under 2018.

För samman flera produkter under samma nya PokerStars varumärke

Hoppet till den nya PokerStars Sports produkt kommer som en del av The Stars Group’s strategi att föra samman flera produkter under sitt varumärke PokerStars som är deras flagskeppsvarumärke. Bland produkterna ingår nätpoker, sportsbetting online, och nätcasino.

Ashkenazi sade förra året att på spelmarknaderna där de är verksamma så har PokerStars inte haft en tillräcklig “bra varumärkeslikviditet” i Sky Bet, och de ville “lämna BetStars och börja marknadsföra PokerStars Sports och även PokerStars Casino för att på så vis få PokerStars som deras huvudsakliga varumärke.”

Å andra sidan, på spelmarknaderna där speloperatören är verksam med Sky Bet och finns tillgängligt så tror de sig ha “bra relationer med det lokala TV-bolaget Sky såsom Sky Italia och Sky Deutschland, så då vill vi börja investera i de varumärkena.” Detta förklarade. Ashkenazi under spelgruppens andra kvartals telefonmöte för 2019:s intäkter vilket ägde rum förra sommaren.

Spelgruppens chef sade också att deras nya strategi låter dem “effektivisera sina marknadsföringsaktiviteter” på spelmarknader där deras huvudmärken finns närvarande.

BetStars är inte det enda sportsbettingmärke som pensionerats av The Stars Group. Tidigare i veckan kom det fram att företagets australienska verksamhet BetEasy skulle slås ihop med Sportsbet, sistnämnda det australienska varumärket som sägs av den irländska speljätten Flutter Entertainment.

The Stars Group och Flutter är på väg att slås ihop till en mega-speljätte vid slutet på detta andra kvartal. Flutter-aktieägare godkände affären tidigare i veckan medan The Stars Group’s investerare väntas rösta om affären imorgon.

Comments are closed.