Sveriges digitala spelmarknad för casinospel på nätet har ännu en gång kritiserats av lokala myndigheter, denna gång för dåligt formulerade användarvillkor som deras spelare måste acceptera innan de kan börja sätta in pengar och spela hos dem online.
Konsumentverket sa förra veckan att de gått igenom de användarvillkor som flera speloperatörer för casinospel och betting på nätet använder sig av. De de gick igenom 13 stycken hos lokallicenserade speloperatörer och upptäckte flera brister i dessa speloperatörers användarvillkor.
Bristerna listade inkluderade uttagsgränser såväl som förändringar i avtalen mellan spelaren och spelsidan i många fall är otydliga och “inte tillräckligt omfattande.”
De 13 speloperatörerna som har granskats och kritiserats av Konsumentverkets ombudsman är:
AG Communications Limited (Karamba)
Bayton Limited (JackpotCity, Ruby Fortune)
Blue Star Planet Limited (10Bet)
ComeOn Sweden Ltd
Ellmount Gaming Limited (Casinoroom)
Genesis Global Limited
Interwetten Gaming Limited
MOA Gaming Sweden Limited
Pixel Digital Ltd (PixelBet)
Smarkets (Malta) Limited
Svenska Spel Sport & Casino AB
Videoslots Ltd
Zecure Gaming Ltd (Guts, Rizk)
https://www.casinonewsdaily.com/2019/07/01/bet365-pokerstars-bwin-among-8-fined-by-swedish-gambling-regulator/
Många av dessa speloperatörer har tidigare bestraffats och/eller varnats av Spelinspektionen över andra brott mot den nya svenska spellagen och dess relevanta tillhörande förordningar.
Konsumentverket sa förra veckan att det finns “stort utrymme för förbättringar” i användaravtalen hos alla dessa 13 spelbolag. Myndigheten har skickat in sin granskning till alla dessa 13 speloperatörer och deras moderbolag och kommer följa upp på sin granskning för att se “i vilken utsträckning industrin kommer att agera gällande användaravtalen så att de hålls rimliga och balanserade.”
”Dåligt formulerade” användarvillkor
Konsumentverket sa i sin granskning att speloperatörerna inte ska tvinga sina kunder att behöva tillhandahålla ytterligare dokumentation för att påbörja ett uttag vilket de redan gör när kunden öppnar ett nytt konto i och med att (Mobilt) BankID tillämpas för att kontrollera åldern till att börja med och att de är svenska medborgare.
Konsumentverkets ombudsman sa att den åtgärden kan tolkas som ett försök att göra det svårare för kunder att plocka ut vinster.
Myndigheten sa även att många användarvillkor är “dåligt formulerade” och gör det svårt för kunderna att veta vilka följder de olika användarvillkoren kan leda till.
Konsumentverket har upptäckt att några av dessa ovannämnda speloperatörer har deklarerat att eventuella tvister mellan spelbolaget och spelaren kommer att behandlas i en domstol i samma land som speloperatören har sitt moderbolag i. Detta går emot rådande EU-direktiv som kräver att tvister med kunder hanteras i samma land som kunden “är bosatt i.”
Konsumentverket fann även fel hos vissa speloperatörer som inte angett tillräckligt med information om alternativa tvistorgan att vända sig till vid eventuella tvister. Myndigheten sa till dessa speloperatörer att de skall ändra sina användaravtal så deras kunder kan vända sig till Sveriges allmänna reklamationsorgan och EU:s motsvarande, även digitala variant: EU Online Dispute Resolution Platform för att kunna lösa sina eventuella tvister där.
Andra problem Konsumentverket fann var speloperatörer som begränsade sina kunder att skicka in klagomål. Dessa inkluderade saker som krav på skriftlig kommunikation med reserverade rättigheter att inte behöva behandla klagomålet ifråga om det saknas information samt begränsad tidsperiod för när klagomål kan skickas in senast.
Slutligen sa Konsumentverket att de inte var särskilt glada över faktumet att speloperatörerna reserverade sina rättigheter att ändra sina användarvillkor efter eget måfå utan att behöva ange rimliga skäl för detta för kunderna eller ens meddela dem om det.