DraftKings köper jackpott- och gamifieringsföretaget BlueRibbon

Den amerikanska speloperatören DraftKings meddelade under måndagen att de köpt upp det Tel Avivbaserade jackpott- och gamifieringsföretaget BlueRibbon Software.

DraftKings sa att detta låter dem stärka sin kundupplevelse. Speloperatören kommer nu integrera BlueRibbons unika jackpottfunktioner och övriga marknadsföringsverktyg för att stärka sin närvaro på den amerikanska spelmarkanden för nätcasinospel.

BlueRibbon bildades först under 2017 av spelindustriveteranen Amir Askarov – företagets chef – och Dan Fischer – dess CMO. De två cheferna tillsammans med BlueRibbon CTO Idan Fridman leder spelmjukvaruföretagets utveckling av jackpotteknologi vilket lätt kan implementeras i alla produktkategorier, nätcasinospel eller andra slags digitala hasardspel.

Deras mjukvaror analyserar varje spelares individuella spelmönster och skapar jackpottmodeller utformade efter spelarens spelmönster. Detta hjälper speloperatörerna med intäkter på lång sikt. BlueRibbons jackpottar kan ske tidsvis eller efter olika händelser eller baserat på spelarens individuella prestationer i andra spel eller på andra sätt eller vis.

Som snart en del av DraftKings kommer BlueRibbon kunna integrera sina egna plattformsbaserade realtid gamifieringsverktyg inklusive deras unika jackpottfunktioner och skräddarsydda kampanjer och belöningar ämnade för den individuella spelaren eller jackpottar som betalas ut över det amerikanska spelbolagets olika produkterbjudanden i ett antal utvalda amerikanska delstater.

Köpet av den israeliska mjukvaruutvecklaren och leverantören är DraftKings andra investering detta år avtävckt de senaste par veckorna. Sent förra månaden avslöjade speloperatören sitt uppköp av mångplattformsbettingföretaget Vegas Sports Information Network, Inc. i syfte att stärka sina spelutbudsförmågor samtidigt som de kan kombinera detta med VSiN:s förmåga att bredda sin målgrupp av sportfans under en mycket spännande tid i USA:s bettingindustri.

Köpen är en del av DraftKings företagsstrategi

Köpet av VSiN och BlueRibbon kommer inte som någon överraskning för DraftKings då de under sin senaste bolagsstämma rapporterat om att de ville investera i “nya eller kompletterande verksamheter, produkter, varumärken och teknologier” som en del av deras företagsstrategi.

DraftKings sa att de kommer integrera hela BlueRibbons ledarskap och nuvarande Tel Avivanställda i deras globala arbetskraft med planer om att utöka Tel Avivkontoret med ytterligare personal. Enligt offentliga handlingar sysselsätter speloperatören för närvarande drygt 2600 anställda i åtta länder sammanlagt.

Om deras senaste köp sa DraftKings medgrundaren och chefen för Global Technology and Product Paul Liberman att “integreringen av BlueRibbons egen beprövade teknologi låter DraftKings skapa dynamiska incitament för våra användare när de interagerar med våra produkter.”

Han sa också att teamet bakom mjukvaruleverantören tar med sig sitt tekniska gamifieringskunnande och industrierfarenhet till hans företag så de är mycket taggade att få nyttja deras teknologi för att “fortsätta att skilja sig från mängden med våra produkter och engagera våra kunder på nya sätt.”

BlueRibbon CEO Amir Askarov sa att de grundade spelutvecklaren för att kunna erbjuda företag förmågan att “stå ut från mängden inom den mycket konkurrenskraftiga sportsbetting- och nätcasinomarknaderna med hjälp av en unik och innovativ marknadsföringsplattform och nu när de är en del av DraftKings så kommer de att kunna fortsätta stärka sin plattform och det Tel Avivbaserade teamet kommer kunna arbeta vidare med spelarupplevelsen.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit