Lottoland Hit bötfälls av UKGC pga. två allvarliga brister

EU Lotto som är speloperatören vid Lottolands brittiska spelsida har nu fått hela 760 000 £ i böter av den brittiska spelmyndigheten UK Gambling Commission för at ha misslyckat med socialt ansvarstagande och bekämpningen av penningtvätt.

Speloperatören håller också på att genomgå omfattande självständiga kontroller efter att spelmyndigheten upptäckt allvarliga brister i deras sociala ansvarstagande för spelande och i deras bekämpning av penningtvätt som sagt tidigare.

EU Lotto fick en formell varning för tidigare misslyckanden som ägde rum mellan oktober 2019 och november 2020.

Speloperatören Lottolands sociala ansvarsbrister inkluderar misslyckanden med att tolka kunder som regelbundet ändrar sina insättningsgränser som tecken på skadliga spelmönster och därmed misslyckat att genomföra ekonomiska bedömningar över huruvida en spelare ifråga riskerades skadas i och med sitt spelmönster utifrån spontana insättningsgränsjusteringar.

Den brittiska licensierade speloperatören fick kritik av Gambling Commission över kundinteraktioner som främst enbart bestått av ett e-postmeddelande skickat till spelarna om tillgängliga sociala ansvarsmässiga verktyg utan någon större respons från kunderna ifråga.

Spelmyndigheten sa att de fann lite bevis på interaktioner med kunder som sedan anpassat sig för att minska risken för potentiella spelskador.

Lottoland med säte på Gibraltar är en speloperatör bäst känd för att erbjuda digitala spelkuponger på att gissa resultatet på kända internationella lotteridragningar.

Företag också bötfällda för brister i bekämpningen av penningtvätt

Under utredningen av Lottolands aktiviteter så fann Gambling Commission också flera brister i bekämpningen av penningtvätt hos speloperatören inklusive misslyckanden att effektivt granska och analysera bankkontoutdrag försedda av spelarna för att bevisa sin hemadress.

I ett meddelande på sin sida om deras senaste utfärdade böter förklarade den brittiska spelmyndigheten att EU Lotto hade misslyckats att begränsa kundkonton där pengarnas ursprung inte kontrollerats noga och spelare som tillåts registrera andra spelares debitkort på sina konton.

Speloperatören fick också kritik för “att ha förlitat sig för mycket på ineffektiva tröskelutlösare” som misslyckats att informera om hur mycket en bettingspelare har spelat och bör få spela med utifrån deras intäkter, tillgångar, såväl som andra ekonomiska riskfaktorer.

Om EU Lotto-boten sa Gambling Commission Executive Director Helen Venn att i detta fall var det liknande som tidigare vidtagna åtgärder mot andra speoperatörer vilket var resultatet av planerad regelefterlevnadsaktiviteter.

Ms. Venn sa också att deras licensinnehavare “ska vara mycket medvetna om att vi aldrig tvekar på att vidta åtgärder mot de som misslyckas att följa de strikta standarderna vi förväntar kunder i Storbritannien att få uppleva.”

Om den brittiska bötern sa Lottoland CEO Nigel Birrell att de är fullt dedikerade att följa de strikta standarderna för regelefterlevnads inklusive inom bekämpning av penningtvätt och socialt ansvarstagande vid spelande – och detta inom alla spelmarknader som kräver det.

Mr. Birrell förklarade också att deras böter var relaterad till “rättsliga problem” runt några av deras regelefterlevnadskontroller och att dessa problem hade åtgärdats. Han sa också att de hade investerat signifikant mer i regelefterlevnad och dubblat personalen som arbetar med det och sedan vidtagit flera initiativ såsom tredjepartsupport, utökad utbildning, och påbörjade utredningar av deras nyckelpolicies.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit