Isle of Man-operatör slipper sanktioner efter ful marknadsföring

isle_of__man_operator_escapes_sanctions_after_targeting_seniors_with_lies_International Multi-Media Entertainments Limited eller IMME Ltd har tagits på bar gärning av den brittiska spelmyndigheten United Kingdom Gambling Commission (UKGC) i Storbritanninen att ha brutit licensavtal på flera sätt där Isle of Man-spelbolaget bedrivit turspel i Storbritannien vars spellicens nu har dragits tillbaka.

Den kanadensiska medborgaren Gloria Evans registrerade sig hos Isle of Man-regeringen september 2020 när företagets direktör använde sig av en så kallad Douglas IoM-adress address. Enligt separata rapporter tjänade Evans tidigare som CEO vid Vancouver-baserade lotteriåterförsäljaren CW Agencies. Irländsk i ursprunget med säte i Hertfordshire i England hade finanschefen Paul Michael Whelan

Både av dessa har nu lämnat in sina affärsspellicenser till UKGC.

Enligt en artikel från 2016 i Vancouver Sun om en lotteriåterförsäljare som stängt sin kiosk och sagt upp 200 kanadensare precis innan Julafton så kan det finnas en historia bakom varför just de äldre inriktats i marknadsföringen.

Den 23:e december, sa en 2016-artikel att : “Telco är ansluten till CW Agencies, en av de enda återförsäljaren av europeiska, australienska och kanadensiska lotteribiljetter som sluppit rejäla straff från amerikanska utredare under 1990-talet som då krigade mot den illegala lotteriindustrin i B.C. som riktat sig mot mycket gamla amerikanare.”

En ”potentiell kund” var hela 100 år gammal

Handelnsnamnen gick under The Lottery Centre och Lotteries.com och företaget hade riktat sig mot äldre pensionärer via telefonsamtal. Hela UKGC’s report states that 75 % av de drabbade var mellan 60-79 år gamla och 20 % av dem var 80 år gamla eller ännu äldre. Telefonförsäljare som använde sig av påhittade namn kontaktade offren i ett försök att övertala dem att spela lotterispel online.

Det var inte klargjort för dessa att företaget endast godtog spelkuponger på lotteriresultat och inte faktiska lotteribiljetter som de kunde vinna på så att säga. Spelsidorna finns inte längre kvar åt brittiska användare men vi kunde hitta arkiverade versioner av hemsidorna där bettingprocessen endast förklaras i en konstig FAQ-del . Ett pressmeddelande från 2016 avslöjade ett av företagen som sa tydligt att de var “lotterispelsåterförsäljare”.

Pensionärer uppmuntrades att betta på lotteriresultat

Vi hittar inga bevis om anklagelserna om rena stölder från spelarna. Försäljare ska inte ha riktat sig mot äldre invånare i en överväldigande majoritet enligt den rapporten.

Under de senare fem ånaderna så var det en kund en hundraåring som satsat hela 23 839 £ utan företaget någonsin frågat om kundens pengaursprung. Två av företagets toppinsättare var gamla pensionerade postarbetare. Företaget visste det och godtog fortfarande spelkuponger värda 20 345 £ under fem månaders perioden och sammanlagt 16 207 £ från den andra under ett halvt år.

De dokumenterade brotten låg högt uppe på listan från kommissionärerna där vissa inte hade ens tillgång till deras kunder så de kunde ej kontrollera om ansvarsfullt spelande ägde rum. Enligt vissa rapporter så fanns det ingen dokumentering överhuvudtaget för en 78-årig spelare som satt in 63 951 £ på knappa fyra månader.

Andra högst tveksamma marknadsföringsaktiviteter var hur mycket telefonförsäljarna trakasserade över telefonen mot sina offer. En potentiell kund fick ringande samtal var 30-40:e minut tills att hon svarade och en annan 90+ år gammal blev uppringd flera gånger i veckan.

Insättningar uppmuntrades genom att företaget försökta påminna spelarna om att deras insatser skulle gå till välgörenhet men det fanns inga välgörenhetsorganisationer som de insatta pengarna gick till.

Slapp sanktioner när spellicens lämnades tillbaka

Enligt den brittiska tidningen The Guardian sades IMME:s spellicens upp i mars 2020 och hade dragits in om inte speloperatörerna själva lämnat tillbaka den. När spellicenserna lämnats tillbaka så hade UKGC ej lagliga rättigheter att utfärda sanktioner, bötesbelopp, eller andra former av straff gentemot IMME som då ej längre var under spelmyndighetens ansvar eller tillsyns så att säga.

Företaget samarbetade inte under utredningen enligt spelmyndigheten.

Företaget sa att de hade försökt lämna tillbaka alla insatser till spelarna genom att säga: “IMME försäkrar att alla spelare har kontakats via telefon så fort de spenderat 160 £ och varje spelare får en utvald kundmedarbetare som ser över deras spelande. Dessutom får alla spelare över 70 år gamla socialt telefonsamtal efter varje försäljning oavsett storlek.”

Spelmyndigheten sa att IMME fortsätter bedriva lotterispel online men att den nuvarande spellagen inte kräver någon spellicens för sådant slags hasardspelande..

Verkställande direktör vid UKGC Helen Venn sa om saken att: “Det finns inegn plats i Storbritanniens spelindustri för speloperatörer som misslyckas så fantastiskt som IMME har gjort.

Källa: Gambling firm that coaxed older people to bet thousands will escape sanctions, The Guardian. Hämtad: 2021-12-22.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit