Speldistributören SOFTSWISS sammanfattar 2021

game_aggregator_softswiss_2021_year_in_review_Speldistributören SOFTSWISS expanderade en hel del på den globala spelindustrin under 2021 genom att debutera på flera nya spelmarknader inklusive Japan, Brasilien, Argentina, Indien och i Tunisien vilket utgjorde den större delen för företagets ekonomiska tillväxt och resultat som mer än dubblade jämfört med intäkterna från 2020.

Landbaserade spelintäkter visade på en snedvriden bild eller minskat eller knappt existerande under pandemins större nedstängningar så såg den årliga tillväxten vid den digitala spelmarknaden en enorm ökning med hållbar tillväxt för speloperatörer som kan behålla sina nya kunder.

Tatyana Kaminskaya, Head of Game Aggregator Department vid SOFTSWISS sa att: “Den vanligaste trenden under den långa nedstängningen under 2020 och fortsättnignen av pandemin under 2021 var att människor spenderade mer tid hemma särskilt fram skärmar såsom datorer och smartphones. Isoleringen och färre sociala aktiviteter påverkade också behovet för ökad underhållning online.

“Vi kan se stadig ökning i antalet lagda spelkuponger under årets gång. Denna trend gjorde att vi försökte tillhandahålla våra kunder med det mest mångsidiga spelutbudet vi kunde för att hålla kvar intresset hos spelarbasen. Jag kan med säkerhet säga att vi verkligen lyckats med det.

Speldistributionen handlar om att samla samman alla online slotsspel och övriga nätcasinospel från flera olika spelutvecklare och erbjuda spelen åt speloperatörer via enstaka programgränssnitt eller så kallade API:er vilket ibland även kallas för moduler. Programmingsutvecklingen som kommit tillsammans med nyare HTML5-språk i webbläsarna har gjort det möjligt för omedelbart spelande på alla mobila och stationära enheter som finns. Tidigare behöver spelsugna först ladda ned mjukvara på deras enheter för varje nätcasino de ville spela på och dessa innehöll då bara spel från en spelutvecklare i taget som exempelvis Microgaming eller Playtech.

Dubblade spelintäkter i snitt för månaderna under 2021

Företagets månadsvisa spelintäkter snittade på cirka 2 miljarder SEK under 2021 jämfört från tidigare 880 miljoner SEK från 2020. Den totala spelinsatsen under det senaste året per månad från förra året låg på lite över 50 miljarder SEK jämfört med tidigare 22 miljarder SEK från tidigare året med en månadsvis ökning på cirka 130 %.

SOFTSWISS COO, Andrey Starovoitov sa själv att: “Dessa siffror är resultatet av ett fantastiskt tidigare år gjort av SOFTSWISS Team som tagit in nya kunder och samarbetspartners. Sedan januari har vi dubblat i storlek: hela 500+ proffs har gått med SOFTSWISS vilket verkligen behövdes för våra årliga resultat. Vi utvecklar hela tiden de bästa lösningarna åt spelindustrin i det vardagliga arbetet så att våra kunder och samarbetspartners blir nöjda med resultaten vilket vi också är nöjda med vad vi har lyckats åstadkomma under detta år och vad vi kommer att kunna åstadkomma nästa år!

SOFTSWISS var pionjären bakom konceptet kryptocasinon men behandlar även vanliga Fiatvalutor också. När spelindustrin började bli stark igen så ökade antalet insatser med kryptovalutor från 20 % till totalt 40 %, dvs., jämfört året som gått med fjolåret.

Bitcoin är den mest använda och kända kryptovalutan i skrivande stund och var den femte mest använda valutan hos speldistributörens spel i år. Över 80 % av kryptoinsättningarna var BTC med varav en tiondel av de insättningarna var Ethereum (ETH 8%) och hälften av det var Litecoin insättningar (LTC 3,9%).

Nya casinon och nya spel

Hela sextio nya casinon lanserade speldistributörens spel under årets gång varav i snitt fem stycken nya kom varje månad. Över 20 spelutvecklare och spelleverantörer skrev på deras tjänster vilket då fick spel från över 170 spellabb och spelstudios.

Områdets tillväxt kom också i antalet närmare bestämt 12 000 enskilda speltitlar med över 3000 av dem erbjöd optimerat gränssintt för att spela med kryptovalutor.

Tidigt 2018 började speldistributören och spelplattformsleverantören att lansera egna spelstudios genom att skapa ett nytt dotterbolag vid namn BGaming. En av deras skapelser var då bland annat Elvis Frog in Vegas vilket hamnade på fjärde plats som ett av årets mest populära spel följt av Evolutions Lightning Roulette på femte plats.

Här är de 3 andra mest spelade spelen under hela 2021 från diverse spelleverantörer/spelutvecklare/speldistributörer:

Sweet Bonanza (av Pragmatic Play)
Book of Dead (av Play’n Go)
Fire in the Hole xBomb (av Nolimit City)

Källa: SOFTSWISS Game Aggregator Takes Stock of 2021, SoftSwiss News. Hämtad: 2021-12-28.

Relaterade nyheter

CasinoNewsDaily är ett medium med fokus på att ge dagliga nyheter från casinoindustrin såväl som djuplodande spelguider. Våra guider täcker roulette, blackjack, spelautomater och videopoker.

Comments are closed.

Share This:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Reddit
Reddit