Gaming Innovation Group (GiG) har meddelat att lätta på sitt B2C-varumärke vid namn Highroller och sälja det till nätoperatören Ellmount Gaming Ltd. i i en 7 € miljoner affär.
I denna affär som skrevs på av de två olika företagen rätt nyligt så kommer Ellmount att bli en B2B-kund åt GiG och sistnämnda kommer att fortsätta att bedriva nätcasinot via sina Platform Services, Front End solution, och Managed Services.
GiG debuterade sitt Highroller-vartumärke under 2017. Verksamheten har haft en trevlig start och fick ett starkt varumärke inom kort tid sedan det grundats. Enligt siffror från GiG så drog Highroller in hela 1,4 € miljoner i intäkter under första halvåret.
Nätcasinovarumärket kommer att först bedrivas under GiG’s spellicenser på lång sikt enligt rådande white label-avtal. Sedan kommer det att migreras till Ellmount Gaming’s licenser som fortfarande väntar på rättsligt godkännande.
Som tidigare nämnnt så kommer Ellmount gaming att betala 7 € miljoner för att få förvärva GiG’s varumärke. GiG sade att de kommer att få månadsvisa delbetalningar under 48 månader vilket också framgår i det påskrivna kontraktet med start sju månader efter att affären offentliggjordes.
Försäljningen av Highroller är en del av GiG’s fortsatta strategi att fortsätta fokusera på sina B2C-varumärken till flaggskepp vilket är – Rizk, Guts, Kaboo, och Thrills, med Rizk som presterat bäst hittills just nu.
Förvandlar Rizk till ett förstklassigt casino
En kommentar om deras senaste meddelande sade chefen Robin Reed på GiG att High Roller “är ett bevis på vår disciplin och att vi kommer att fokusera på Rizk.com för att bli ett förstklassigt nätcasino i utvalda spelmarknader.”
GiG har tidigare avslöjat att en del av deras tillväxtsstrategi har varit att fokusera på Rizk som ett ledande varumärke i olika spelmarknader där de kan förbättra “sina intäkter, marginaler och annat genom förbättrande kundengagemang och lojalitet från spelarna.”
Som sagt ovan så är Rizk GiG’s bästa presterande varumärke och utgör hela 71 % av alla B2C-intäkter med ett rekord på 34 % årlig tillväxt under detta års första kvartal.
GiG letar också efter möjligheter att utveckla sitt varumärke Guts som en sportsbetting-verksamhet. Tidigare i år så gick varumärket live med GIG’s egen sportsbook. Guts har för närvarande en spellicens från brittiska UK Gambling Commission, maltesiska Malta Gaming Authority, och svenska Spelinspektionen vilket är alla länders respektive spelmyndigheter.
Reed tillade att försäljningen av Highroller kommer att förse hans företag med “bra ökat cashflow” så han kan fokusera på långsiktiga tillväxtsmål samtidigt som Rizk kommer att få “marknadsföringsmuskeln och foksuet som det förtjänar.”
Nyheterna om försäljningen av det nya casinomärket kom kort efter att nya GiG-drivna nätcasinot fått sitt insteg på Nya Zeelands spelmarknad. I ett nytt meddelat partnerskap med Nya Zeelands speloperatör SkyCity Entertainment Group, GiG och SkyCity’s maltesiska dotterbolaget så lanserades skycitycasino.com för att förse spelkunder i Nya Zeeland med casinospelande.
GiG förser en plattform, casinospel, hanteringstjänster, front-end utveckling, CRM-produkter, och marknadsföringshjälp åt SkyCIty så att de kan bedriva sitt allra första nya nätcasino.