En chef vid DraftKings har bekräftat att speloperatören bakom sportsbetting- och dagliga fantasisporter utforskar olika alternativ att bli offentliga och att bli ett offentligt företag har var något ledning har diskuterat i flera år nu.
Under ett event på Manhattan under torsdagen berättade affärschefen vid DraftKings, Ezra Kucharz, för tekniska nyhetstidningen SportTechie att de har “tittat på flera olika alternativ”.
Kucharz’s kommentarer bekräftar i princip tidigare rapporter om företagets interna samtal om att förvärvas av ett speciellt förvärvsföretag (special purpose acquisition company; SPAC) för att kunna bli offentliga.
Bloomberg rapporterade sent förra månaden att betting- och DFS-operatören var i exklusiva förhandlingar om att köpas upp av Diamond Eagle, en SPAC-kontrollerande tidigare Sony-chef vid namn Jeff Sagansky och Metro-Goldwyn-Myer föredetta chefen Harry Sloan.
Viktigt här att förstå är att fusionen med en SPAC låter det privata bolaget att bli offentligt utan något vanligt aktieerbjudande först. I sin rapport sade Bloomberg med citat från olika interna källor från diskussionerna att affären väntar på att skrivas på och kanske fortfarande inte går igenom.
På frågan om företagets planer sade Kucharz att de har “öppet pratat om att någon dag vill vi bli offentliga” och att de för närvarande “bara tittar på flera olika alternativ”. Det finns tre sätt för ett företag att bli offentliga berättade affärschefen vid DraftKings – via ett vanligt aktieerbjudande, direktannonsering, eller via en fusion med en SPAC. Kucharz lyfte fram att de “har inget konkret” i dagsläget.
Att bli offentliga i samband med sportsbettingexpansionen
Kucharz’s bekräftelse om att DraftKings utforskar olika sätt att bli offentliga kommer efter att företaget har letat efter sätt at expandera sin närvaro på den amerikanska sportsbettingmarknaden. Det Boston-kontorsbelägna företaget grundades 2011 som en operatör av dagliga fantasisporttävlingar. DFS-produkten finns tillgänglig i 43 delstater.
När den amerikanska Högsta domstolen förra året slog ned det långa förbudet mot federal betting på sporter så har DraftKings kunna erbjudit fysisk och digital sportsbetting. De hoppade in på det digitala lukrativa landskapet med sin lansering av mobil sportbook i New Jersey under augusti 2018.
Sedan dess har speloperatören lanserat en mobil bettingapp i tre fler delstater – West Virginia, Indiana, och nyligen Pennsylvania.
DraftKings är den näst största sportsbettingoperatören i New Jersey, bakom sin ärkerival FanDuel. I Indiana där det gick live 3:e oktober i år så blev DraftKings snabbt marknadsledare. Företaget hanterade 39,3 $ miljoner insatser under oktober och förra månaden utgjorde 43 % av alla spelade insatser i Hoosier State.
Kucharz sade förra veckan att “den största andelen av verksamheten just nu är fantasisporter” och “att det kommer troligen att vara så för oss ett tag medan vi kommer online i fler delstater.”
Företagets chef, Jason Robins, kommenterade liknande i en intervju tidigare i år genom att säga att DFS är fortfarande deras huvudsakliga produkt då det utgör närmare två tredjedelar av deras verksamhet men att deras sportsbettingprodukt fortfarande växer snabbt och det kanske kommer att bli deras huvudsakliga produkt inom en snar framtid.