GiG växer på reglerade USA-marknaden i Pennsylvania med affiliatelicens

Nyheter

Gaming Innovation Group (GiG) har nått en ny milstolpe i sin amerikanska expansionsstrategi då de nyligen fått tillstånd från spelmyndigheten Pennsylvania Gaming Control Board att tillhandahålla affiliatemarknadsföringstjänster i Keystone State.

Via sin Mediaavdelning har GiG varit aktiv redan i tre andra amerikanska delstater. Företagets amerikanska affiliatesidor inkluderar World Sports Network (WSN) och CasinoTopsOnline.

GiG säkrade sin affiliateregistrering i New Jersey tidigt 2019. Företaget fick sedan registreringscertifikat för sportsbetting i Indiana under december 2019. Deras flaggskepp WSN-hemsida är också verksam i West Virginia där sportsbettingaffiliates inte behöver licenser från den lokala spelmyndigheten för att få bedriva sina verksamheter.

Om deras senaste viktiga framsteg att växa i USA sade GiG-chefen, Richard Brown, att tillståndet i Pennsylvania ger “oss den perfekta möjligheten” nu då deras flaggskepp WSN-sida fortsätter att klättra i Googles sökresultat i USA.

Brown sade även om deras insteg i Pennsylvania som affiliate kommer “förse oss med fler möjligheter att konvertera besökare till spelare och vi är helt redo att kliva in i fler delstater som tillåter speloperatörer att ta emot kunder för hasardspelande på nätet.

Fokus på B2B-marknaden

Nyheterna om framstegen med GiG’s expansion i USA kommer bara en vecka efter att företaget avtäckt ett annat avtal att lätta på sin B2C-avdelning för åt nätcasinospelgrupepn Betsson vilket låter dem fokusera på B2B-verksamheter som, “minskar komplexiteten och förbättrar effektiviteten.”

I det senaste avtalet kommer Betsson betala 31 € miljoner dagen transaktionen avslutas. Beloppet inkluderar 22,3 € miljoner i kontanter för uppköpet plus förbetalning av plattformsavgift på 8,7 € miljoner. Speloperatören har gått med på att hålla varumärkena kvar under uppköpet med hjälp av GiG’s egen speldistributionsplattform i minst 30 månader.

Om deras beslut att avlasta sina B2C-verksamheter sade GiG att detta lättar på resurser som låter dem dedikera all sin uppmärksamhet åt att växa sin B2B-avdelning. Företaget sade sent förra veckan att det finns en “stor och hållbar spelmarknad för deras plattformsverksamhet” då nätcasinon fortsätter att regleras i allt fler länder.

GiG poängterade även att de kommer söka fler partners för att växa på den amerikanska spelmarknaden. Spelgruppen är en av flera B2B-leverantörer som har tillstånd att erbjuda nätcasinoprodukter på flera kanaler i en rad delstater runtom i USA.

Affären av GiG’s B2C-avdelning väntar fortfarande på godkännande från myndigheter och väntas slutföras under mitten på april i år. Företagets utbud av B2C-varumärken inkluderar varumärkena Rizk, Guts, Kaboo, och Thrills Casino och sportsbetting.

Comments are closed.