Den svenska spelleverantören NetEnt har skrivit på ett varumärkesavtal där några av deras mest populära speltitlar kommer att förvandlas till snabbspel (eng. Instant Win Games).
NetEnt har gått ihop med Instant Win Games-speciaisten IWG vilket meddelas på deras officiella hemsida. Det nyligen kråkade avtalet låter IWG utveckla några snabbspel som bygger på NetEnt:s många populära spel.
De första IWG-spelen baserade på NetEnt:s spel väntas lanseras under årets tredje kvartal. Spelen kommer tillgängliggöras över IWG:s nätverk vilket innehåller 21 lotteribolag som tjänar spelare från hela världen.
Dessutom kommer spelen finnas tillgängliga via IWG:s Progressive Play Remote Gaming Server.
Med säte och liceniserat i Storbritannien så specialiserar IWG på att utveckla snabbspel. Företagets spelutbud inkluderar över 100 speltitlar som täcker en rad olika slags spelteman, spelmekanik, och vinsttabeller.
IWG:s spel kan lokaliseras för alla slags marknader och finns tillgängliga i både Flash och HTML5. Varumärkta titlar som tidsklassikern Monopoly finns även i IWG:s utbud då företaget skrivit på många olika kommersiella avtal för att kunna erbjuda så mångsidigt spelutbud som möjligt för att på så vis förhöja spelarupplevelsen.
Breddar på sitt spelutbud
Om deras samarbete med IWG sade NetEnt-chefen Andy Whitworth att affären är i linje med deras strategi att “bredda på vårt spelutbud så att vi når ut till fler spelare och bygger upp vår varumärkeskännedom på måna spelmarknader.”
Whitworth sade även att avtalet är viktigt för NetEnt då det låter företagets spel nå nya spelare inom lotterisektorn. Chefen uttryckte även förtroende för att de“nya utmärkta spelen kommer slå igenom stort tack vare IWG:s förmågor och våra kända speltitlar.”
IWG:s chef, Rhydian Fisher, kommenterade genom att säga att de har länge varit fans av NetEnt:s spelutbud och det är riktigt spännande för dem, samt deras kunder, att spelare nu får ta del av den svenska spelleverantörens många populära varumärken för en gångs skull via deras nätverk.
Detta är det andra varumärkesavtalet som NetEnt meddelat under de senaste veckorna. Sent förra månaden skrev företaget på ett spelavtal med spelleverantören ReelPlay i form av varumärkesavtal i syfte att stärka rättigheterna hos deras respektive franchises: InfiniReels och Infinity Reels.
NetEnt:s InfiniReels spelfunktion ökar antalet hjul i ett givet slotsspel vid varje vinst upp till ett oändligt antal hjul och vinster tillgängliga inuti ett och samma spel. ReelPlay:s bygger på liknande koncept.
NetEnt väntas debutera sitt första InfiniReels spel – Gods of Gold InfiniReels – den 14:e maj.