GVC lämnar oreglerade spelmarknader – rebrandar sig

Nyheter

Speljätten GVC Holdings avslöjade under tisdagen att de kommer rebranda sig till numera Entain plc som ska reflektera “fundamentala förändringar” som har ägt rum både i företaget och i den större spelindustrin på sistone.

GVC sa även att de kommer dra ur alla sina varumärken från alla oreglerade spelmarknader och istället endast dra in 100 % av alla sina intäkter från reglerade spelmarknader till och med slutet på 2023.

Intäkter från reglerade marknader utgör för närvarande 96 % av spelgruppens alla intäkter.

Företaget kommer fortsätta att utforska tillväxtsmöjligheter på fyra huvudområden: den snabbt växande amerikanska marknaden, deras kärnmarknader, nya spelmarknader, samt expansioner för att nå ny spelarpublik.

Företagets chef Shay Segev sa att det nya namnet markerar en ny riktning för speloperatören som under de senaste åren har förknippats med den stora fusionen och flera uppköpsaffärer samt sin närvaro på flera oreglerade spelmarknader.

Denna attityd kan ha varit vad som förhindrat GVC från att erhålla en licens i amerikanska delstaten Nevada vilket är en av de största sportsbettingmarknaderna i USA. Företaget lyckades däremot få en licens där men inte utan svåra förhör innan från lokala spelmyndigheter om deras tidigare kontroversiella spelverksamheter i Turkiet där hasardspelande är strikt begränsat av staten.

Ett år med stora förändringar

Året 2020 har redan varit ett transformerande år för GVC. I juli avslutade företagets chef Kenny Alexander sin 13 år långa roll och ersattes av Segev som har en examen i datavetenskap och anses vara den rätta “verksamhetspersonen” att förverkliga Alexanders vision.

Segev sa under torsdagen att under GVC:s nya företagsidentitet kommer de “fortsätta att använda sig av vår unika teknikplattform och bygga vidare på det otroliga övertaget vi har just nu på våra befintliga marknader, kliva in på nya marknader, nå ny spelarpublik, förbättra kundupplevelsen, och tillhandahålla industriledande konsumentspelskydd.”

Värt att känna till här är att GVC äger 100 % av sin egen teknik vilket det säger är huvudnyckeln bakom deras tidigare framgångar när de expanderat på nya spelmarknader, vuxit sitt produktutbud och anpassat sig efter nya rättsliga krav, bland annat.

Att växa i USA är företagets huvudsakliga mål med sina insatser. Deras BetMGM varumärke är ett samarbete mellan GVC och casinojätten MGM Resorts International och är i skrivande stund live i nio delstater där sportsbetting och nätcasinon har är tillåtet. Segev berättade i Financial Times under torsdagen att deras plan är att komma in på 20 olika delstater innan slutet på 2021.

BetMGM:s beräknade marknadsandelar i USA ligger på cirka 18 % och har tuff konkurrens från Flutter Entertainments FanDuel såväl som DraftKings.

Som sagt innan vill företaget växa på huvudmarknader och kliva in på nya via organiska samarbeten och andra sätt. Spelbolaget sa att de utforskar tillväxtsmöjligheter inom eSport-området och andra digitala spelprodukter.

Comments are closed.