DraftKings köper Golden Nugget Online Gaming (GNOG) för 1,56 $ miljarder

Nyheter

Den amerikanska sportsbettingoperatören DraftKings kommer att köpa Tilman Fertittas Golden Nugget Online Gaming (GNOG) genom att köpa upp alla andelar vilket värderar det sistnämnda bolaget till närmare bestämt 1,56 $ miljarder.

Avtalet ses som en signifikant investering inom nätcasinosfären för DraftKings som vill stärka sin position inom den delen i spelindustrin.

GNOG bildades på slutet av förra året när Mr. Fertitta delade på sin nätcasino- och sportsbettingverksamhet från sitt Golden Nugget landbaserade casinoimperium via ett skalbolagsavtal med Landcadia Holdings II, Inc., vilket är som sagt ett skalbolag från Texasaffärsmannen som bildades 2019 i samarbete med New Yorkbaserade Jefferies Financial Group.

I avtalet med uppköpet från DraftKings så kommer GNOG:s aktieägare få 0,365 per andel från DraftKings till 53 % premium från nätcasinofirmans aktieaslutpris sedan fredagen.

Mr. Fertitta som är GNOG:s CEO och äger 46 % av företaget har gått med på att behålla DraftKings aktier tilldelade honom i minst ett år efter att transaktionen slutförts. Han kommer också bli en del av DraftKings bolagsstyrelse.

Avtalet väntas avsluta någon gång under första kvartalet 2022.

Satsar stort på nätcasinomarknaden

DraftKings sa att de väntar sig spara 300 $ miljoner i kostnader genom fusionen med GNOG då det sistnämnda företaget tar med sin egenutvecklade plattform och relaterade teknologi. Avtalet minskar också kostnaderna från tredjepartleverantörer samt marknadsföringskostnader.

DraftKings kommer också gynnas av GNOG:s fem miljoner nätcasinospelare. Mr. Fertitta har själv sagt att spelkunderna är värda sju gånger så mycket som varje bettingspelare är värd. Som sagt innan så tror industrianalytiker att nätcasinospelande kommer att bli den ledande intäktsdrivaren i framtiden då allt fler amerikanska delstater väljer att legalisera det.

Under företagets andra kvartals bolagsstämma sa DraftKings CEO Jason Robins att den digitala verksamheten förser dem med en fantastisk möjlighet att bredda på sitt spelutbud utöver de stora sportsäsongerna. Samtidigt som de har etablerat sig som en av de ledande amerikanska sportsbettingoperatörerna så har de fortfarande haft problem med att kamma hem nätcasinospelare på deras digitala spelplattform.

Mr. Robins utvecklade med att säga att de helt klart känner att nätcasnosegmentet är “något de måste göra bättre för att få bettingspelare över till det segmentet så vi kan sälja mer” och att de har arbetat en hel del med att “utöka vårat varumärke för att nå ut till de som ej bettar men vill spela nätcasinospel.”

DraftKings fusion med GNOG låter sportsbetting- och fantasisportföretaget att nyttja Fertitta Entertainments andra spelutbud och även få göra marknadsföring med Mr. Fertittas Houston Rockets, Landry’s restaurangkedja och självfallet Golden Nuggets landbaserade casinon.

Mr. Fertitta sa att fusionen av hans företag “breddar på underhållningsalternativen och utökar kundbasen som följd” med hjälp av DraftKings “mastodonta nätverk vilket gör detta till ett helt oslagbart samarbete.”

Detta är den senaste av flera fusioner och uppköp som spelindustrin har genomgått under de senaste månaderna. Tidigare i år köpte casinojätten Caesars Entertainment, Inc. upp den brittiska bettingspecialisten William Hill. Förra veckan avslöjade Penn National Gaming att de kommer att köpa upp den kanadensiska sportmedie- och bettingjätten theScore i en 2 $ miljardaffär.

Comments are closed.